column

Dr. T.T.J. Pleizier
Door: Dr. T.T.J. Pleizier
19-09-2023

Ze stond bij een display met kleine boekjes, de serie ‘elementaire deeltjes’. Beknopte inleidingen over Napoleon, ethiek, humanisme, kunstmatige intelligentie... Noem maar een thema. Deeltje 75 uit de serie heet simpelweg ‘De Bijbel’ en is geschreven door twee hoogleraren Bijbelwetenschap, onder wie de hoogleraar Oude Testament van de Protestantse Theologische Universiteit. Uitgerekend dat boekje had het meisje gepakt uit de stelling met ‘elementaire deeltjes’.

‘Kijk, papa’, zei ze tegen haar vader, die gebogen was over een tafel met boeken over productiviteit. ‘Kijk, dit gaat over de Bijbel.’ De vader keek op. Het was mij niet duidelijk of de twee iets met christendom en Bijbel hadden, want vader reageerde niet direct vanuit betrokkenheid. Maar het meisje hield vol. ‘Dit ís geen Bijbel’, zo zei ze nadenkend – ik schatte haar zo rond een jaar of negen. ‘In de Bijbel staan verhalen, maar dit gaat óver de Bijbel.’

Het was een opmerkelijke observatie van het kind. Ze moest van lezen houden, anders ga je niet zo’n grote boekhandel binnen. Ze bleek vooral goed in staat om verschillende typen boeken uit elkaar te houden. En ondertussen gaf ze een aardige omschrijving van theologie, maar dat had ze vast zelf niet door.

De Bijbel lezen en naar de verhalen uit de Bijbel luisteren, dat mag je van elke gelovige verwachten. En van dominees, die de gemeente daarin voorgaan. Maar boeken óver de Bijbel maken, dat is toch een apart vakgebied, dacht ik toen ik een stukje las van een predikant die in de kerk zijn sporen heeft verdiend en zijn staf brak over het gebrek aan predikantservaring onder de medewerkers aan de theologische universiteit. ‘Dominees fietsen door het dorp en zwerven langs de deuren’, schreef hij. Waar komen dan de boeken vandaan die dominees helpen bij hun werk?, denk ik dan.

Ik vind het altijd een wat goedkope tegenstelling, theologische wetenschap zetten tegenover het ‘gewoon mens zijn met de mensen’. Gelukkig de kerk die predikanten heeft die zich ervan bewust zijn wanneer hun spreken óver de Bijbel niet samenvalt met de Bijbel zelf. Want dat vraagt wat verdere doordenking, laten we zeggen: theologie.

Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Dr. T.T.J. Pleizier

is universitair docent Praktische theologie aan de PThU, vestiging Groningen.