Nes Ammim, een christelijke gemeenschap in Galilea (2, slot, uitdagingen)

Zoektocht naar roeping

Ds. C.M. Baan
Door: Ds. C.M. Baan
Israël
03-10-2023

Nes Ammim is zestig jaar geleden opgericht als christelijk dorp met twee samenhangende doelen. Het eerste doel was en is meebouwen aan de ‘nieuwe’ staat Israël. Het tweede doel dat daarmee samenhing, was en is om daarmee te bouwen aan een vernieuwde band tussen de kerk en Israël.

Er werd land gekocht in de buurt van Akko en een dorp gebouwd. Vrijwilligers doen al het werk in het dorp en in de landbouw en bewonen het dorp. De naam Nes Ammim betekent ‘teken tot de volken’ en komt uit Jesaja 11:10.

Wonder

Nes betekent in het hedendaagse Hebreeuws ook ‘wonder’. Het was een wonder dat dit dorp opgericht kon worden, te midden van argwaan en tegenstand vanuit de kibbutzim in de omgeving en van rabbijnen. Het is ook een wonder dat het dorp een zekere mate van continuïteit heeft, terwijl de mensen komen en gaan. Oorlog, faillissement, rechtszaken, op allerlei fronten waren er grote uitdagingen. Toch heeft God steeds opnieuw moed en doorzettingsvermogen gegeven aan de mensen die hier waren.

Nes Ammim viert dit jaar haar 60-jarig bestaan. Door de jaren heen mocht deze gemeenschap een teken van de volken zijn voor de omgeving. Ze heeft haar eigen plek ingenomen in het veelkleurige mozaïek van mensen in de regio. Het wordt breed gewaardeerd als plek van vrede en verzoening. Ook mocht Nes Ammim voor velen uit westerse kerken een ‘teken tot de volken’ zijn: een plek om van binnenuit Israël te leren kennen en die ervaringen mee terug te nemen naar hun eigen context.

Veel werk

De coronajaren betekenden voor Nes Ammim een moeilijke tijd. Voor een groot deel is Nes Ammim nu afhankelijk van binnenlands en buitenlands toerisme. En de vrijwilligers die het dorp draaiende houden en vormen, waren voor twee jaar compleet verdwenen.

In deze toestand voelden wij ons geroepen om dit dorp weer op te bouwen, samen met anderen die ook in dezelfde tijd aankwamen. Geestelijk en praktisch ligt er veel werk. Er zijn grote uitdagingen en grote kansen. We mogen relaties opbouwen, door bijvoorbeeld kerken uit de omgeving uit te nodigen om van onze faciliteiten gebruik te maken. Contacten groeien met rabbijnen, die regelmatig lezingen komen geven over bijvoorbeeld de Joodse feestdagen.

Sinds tien jaar kent Nes Ammim een nieuwe wijk met Israëlische bewoners. Samen vormen we nu een dorp waarin we elkaars tradities en feesten leren kennen en vieren. Als predikant zie ik daar voorzichtig ook een rol om een luisterend oor te bieden en er voor mensen te zijn als ze ziek zijn of andere problemen hebben. In het studieprogramma voor vrijwilligers en in de rondleidingen die we aan toeristische groepen geven, kunnen we veel overbrengen van kennis over het land, ervaringsverhalen van mensen en onze ideologie. Mijn collega organiseert dialoogwerk, waarbij Joodse Israëli’s en Arabische Israëli’s met elkaar in gesprek worden gebracht en we zo in het klein kunnen bijdragen aan vrede voor dit land.

Kortom, we waren hevig aangetrokken door de enorme potentie van Nes Ammim, de geweldige kansen. Welke kant je ook uit loopt, er is altijd werk.

Weinig werkers

Werk genoeg, maar de werkers zijn zo weinig, gaf Jezus aan. Helaas lopen wij hier ook tegenaan. Na corona begonnen we enthousiast met een nieuw team. Al snel werd duidelijk dat de schade van de coronajaren dieper ingreep dan we dachten.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 5 oktober 2023. Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. C.M. Baan

uit Nieuwpoort werkte een jaar in de christelijke gemeenschap Nes Ammim, in Israël.