Onzekerheid

Dr. A. de Muynck
Door: Dr. A. de Muynck
27-10-2022

Op dankdag mogen we bedenken en praktiseren dat we bij elkaar horen

Tijdens ons bezoek aan een christelijke school in India, enkele weken geleden, waren we onder de indruk van de sfeer van liefde, dankbaarheid en behulpzaamheid. En dat terwijl de meeste leraren moeten rondkomen van een klein salaris. Je zou bezorgdheid en rivaliteit verwachten. Maar het tegendeel is het geval, terwijl de leraren er niet zeker van zijn of de organisatie hun salaris wel kan uitkeren. Kun je de volgende maand rondkomen? Ondanks leven in onzekerheid lijkt hier iets zichtbaar van het rijk zijn vanwege de armoede van Christus, vergelijk 2 Korinthe 9 en 10.

Terwijl we dit meemaken, bedenk ik dat onzekerheid over inkomen ook in Nederland een toenemende realiteit is. Misschien lukt het je in de kerk niet om je aandacht bij de dienst te houden, omdat je tobt over hoe je de eindjes aan elkaar moet knopen.

Er is een belangrijk verschil. Men leeft hier in een collectieve cultuur. Als je niet rondkomt, val je op elkaar terug. In westerse taal interpreteren we dat als sociale verzekering. Mijns inziens onterecht. Als je het zo benoemt, wordt het gemeenschapsideaal gereduceerd tot een spel van economische belangen. In de onderlinge hulp ontwaar ik iets fundamentelers, iets wat we een waarde noemen, een diep gedragen overtuiging: het bij elkaar horen is belangrijker dan geld verdienen.

Dat klinkt romantisch. Ook hier zijn er echter de overlevingsstrategieën voor armoede: bedelen, stelen en prostitutie. Ook hier zijn er families die elkaar niet hebben geholpen in de moeilijke Covid-tijd.

Wat we in India zien, is heiliging van een culturele waarde op een specifieke plek waar God aan het werk is. Bij ons in Nederland moet heiliging op een andere wijze gebeuren. We kijken hier in een spiegel. Wij moeten ons bekeren vanuit individualisme in de richting van gemeenschapszin.

Dankbaarheid is niet alleen danken voor welvaart. Op dankdag mogen we bedenken en praktiseren dat we bij elkaar horen. Dat betekent dat je je bekommert over hem of haar naast je in de kerkbank die onzeker is over het maandelijkse inkomen.

Dr. A. de Muynck