Waar bent u naar op zoek?

CIS start samenwerking met Schechter Instituut in Jeruzalem

27-10-2022

Het Centrum voor Israëlstudies (CIS) werkt vanaf dit najaar officieel samen met het Schechter Instituut in Jeruzalem. Dat heeft het CIS vorige week gemeld. Het Schechter Instituut is een ‘gerenommeerde Joodse onderwijsinstelling’ in Jeruzalem, gelieerd aan het conservatieve Jodendom. Het instituut verzorgt een brede reeks opleidingen, waaronder een opleiding tot rabbijn. De eerste cursus start op 1 november. Van 16.00 tot 17.30 uur (Nederlandse tijd) geeft de prominente rabbijn dr. Vernon Kurz aan de hand van bronmateriaal een introductie over hoe in rabbijnse literatuur bijbelteksten worden uitgelegd. De cursus bestaat uit vijf contactmomenten van anderhalf uur.

‘Onder christenen is een groeiende belangstelling voor de wijze waarop het Joodse volk omgaat met de Schrift’, licht Joan Bonhof, directeur van het CIS, toe. ‘Dat is ingegeven door een groeiend besef dat ook het Nieuwe Testament een volop Joods boek is. Kennis van het Jodendom en de Joodse wijze van Schriftuitleg in de eerste eeuw zal helpen om Jezus en Zijn eerste volgelingen beter te verstaan. Door de samenwerking wordt het voor Nederlandse predikanten en theologen mogelijk om digitaal cursussen te volgen aan een Joodse onderwijsinstelling in Jeruzalem.’ Zelf heeft Bonhof enkele cursussen gevolgd. ‘De meerwaarde van deze cursus is dat dr. Vernon Kurtz specialist is in het Jodendom van de eerste eeuw, de vormende eeuw van het Nieuwe Testament. Over de theologie en praxis van bekende en funderende rabbijnen (Hillel, Yochanan Ben Zakkai) kan hij ons uitgebreid bijpraten. Ook van de Joodse midrashim, die Paulus ook toepast in het Nieuwe Testament, weet hij veel. Hij heeft zowel aan Joodse als christelijke theologische universiteiten gestudeerd in de Verenigde Staten, zodat hij bij uitstek geschikt is om ook de brug te slaan. Kortom, hij kan ons kennis bijbrengen van de Joodse wereld van de eerste eeuw, die ons helpt bij het verstaan van de Joodse achtergrond en dus van het Nieuwe Testament zelf.’