Muziek

M. Seijbel
Door: M. Seijbel
10-11-2022

In de reeks cd-opnamen met de complete orgelwerken van Bach, gespeeld door Jörg Halubek, verschenen twee nieuwe dubbelcd’s. Op de cd’s Berlin Classics 0301591 BC speelt hij het zogenaamde Dritter Theil der Clavier Übung bestehend in verschiedenen Vorspielen über die Catechismus- und andere Gesaenge, vor die Orgel.

Hij ging hiervoor naar het indrukwekkende orgel in de Stadtkirche van Waltershausen. Dit instrument werd in de jaren 1730-1755 gebouwd door de destijds beroemde orgelmaker Tobias Heinrich Gottfried Trost en werd in de jaren 1995-1998 grondig en allesomvattend gerestaureerd door Orgelbau Waltershausen. Het orgel omvat drie manualen en pedaal met in totaal 53 stemmen, het is een groot instrument dus. Jörg Halubek laat dit instrument in het genoemde programma uitputtend horen. Zijn spel is inspirerend en met mooie articulaties. Ook de met zorg uitgekozen registraties mogen apart genoemd worden. Opnieuw is het bijgesloten tweetalige (Duits/Engels) tekstboekje zeer uitvoerig en informatief en worden de gebruikte registraties in extenso vermeld. Ook zijn diverse fraaie foto’s opgenomen. Het is een bewonderenswaardig mooie serie.

Een ander deel hieruit trekt ook de aandacht. Op de dubbel-cd 0302084 BC vertolkt dezelfde organist naast diverse vrije orgelwerken, ook een groot aantal koraalbewerkingen van grootmeester Bach. Hiervoor heeft hij het orgel in de Sankt Katharinenkirche in Hamburg gekozen, een onvolprezen meesterwerk, gebouwd door de orgelmakers Flentrop uit Zaandam. Aan deze kerk was vroeger de bekende organist/componist Johann Adam Reincken verbonden.

Deze serie Bach-opnamen is mede daarom zo aantrekkelijk, omdat we steeds weer kennismaken met prachtige monumentale orgels, die Halubek op een voortreffelijke wijze voor het voetlicht brengt. Ik ben uiteraard benieuwd op welke orgels hij de komende tijd de opnamen gaat vervolgen.

M. Seijbel