Hernieuwde roeping

Door: Dr. J.A. van den Berg
Zending
31-10-2023

Een zin van Otto de Bruijne zoemt steeds door mijn hoofd: ‘Je kunt in je analyses blijven liggen, of opstaan en naar buiten gaan.’ De Bruijne sprak deze woorden op een bijeenkomst rondom het project ‘Moderne Profeten’. Hij refereerde aan 1 Koningen 19.

Daar klaagt Elia na zijn vlucht tegen de HEERE wat er allemaal mis is. Hoe moe hij is, hoe veel hij gedaan heeft, hoe treurig het gesteld is met het land en de dienst aan God. Elia’s analyses zijn terecht, maar God gaat er niet op in. ‘Ga naar buiten en ga op de berg staan voor het aangezicht van de HEERE.’

Kwijnende gemeenten

De dag ervoor las ik over een gemeente die opgeheven werd. Het ging om een fusie, maar in de praktijk blijft er niets over. Ruim twintig jaar geleden werd een studiegenoot van mij daar predikant. Het was toen een gemeente met twintig kerkenraadsleden en een fulltime predikantsplaats. Een gevoel van verdriet en vermoeidheid overviel me. Een week eerder deed ik in een dienst voorbede voor de gemeenteleden van een andere lokale kerk die werd opgeheven. Die gebeurtenissen knagen aan je. Er kwijnen veel gemeenten. Zeker in het noorden van het land zijn er schrikbarende cijfers.

Verlies ervaren

‘Was het dan allemaal voor niets wat ik in die jaren heb gedaan?’, vroeg mijn vriend zich af.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 2 november 2023. Neem een jaarabonnement(€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actieen lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Dr. J.A. van den Berg

is directeur van de IZB.