Muziek

M. Seijbel
Door: M. Seijbel
12-01-2023

Toen in 1979 mijn boekje Koororgels in Nederland verscheen, was daarin uiteraard ook het koororgel van de Grote of Sint- Joriskerk van Amersfoort opgenomen. Nu, ruim 43 jaar later, zou het genoemde boekje driemaal zo uitvoerig zijn, aangezien er in al die jaren heel wat koororgels of tweede orgels in diverse kerken zijn bijgekomen. Ook hebben sommige koor- of transeptorgels uitbreidingen ondergaan.

Het koororgel van de Amersfoortse Sint- Joriskerk, dat in 1967 door de Fa. Metzler uit Dietikon (Zwitserland) is gebouwd, hoort daar ook bij. Oorspronkelijk was het een eenklaviers orgel met één transmissiestem op het pedaal, maar een paar jaar geleden werd dit orgel uitgebreid met een borstwerk. De in Zwitserland werkende Nederlandse orgelmaker Bernhardt Edskes voerde deze uitbreiding uit. Daar bleef het echter niet bij, want recent werd dit koororgel nogmaals uitgebreid, nu met een zelfstandig pedaal. Ook deze werkzaamheden, die op ingenieuze wijze tot stand kwamen, werden verricht door orgelmaker Edskes. Het is nu een perfect orgel geworden, waarop een uitgebreid repertoire vertolkt kan worden. Beide uitbreidingen zijn op een meer dan voortreffelijke wijze tot stand gekomen.

Om daarvan kennis te kunnen nemen hoeven we niet direct naar Amersfoort te reizen. We kunnen een en ander rustig thuis beluisteren, aangezien de vaste organist van de Joriskerk, Rien Donkersloot, meteen na het gereedkomen van de laatste uitbreiding een cd heeft gemaakt. Die breng ik met bijzonder genoegen onder de aandacht. Rien Donkersloot is een voortreffelijke speler, die al diverse cd’s op zijn naam heeft staan. Zijn nieuwste cd is ook zonder meer een aanrader. Op uiterst muzikale wijze vertolkt hij een met zorg samengesteld programma. Dit bestaat uit composities van Georg Böhm (Preludium in F), Heinrich Scheidemann (drie schitterend gespeelde variaties over Vater unser im Himmelreich), Dietrich Buxtehude (Preludium in g-moll), Joh. Seb. Bach (derde Triosonate en vier koralen uit het Orgelbüchlein) en Adriaan C. Schuurman (variaties en fuga over Psalm 116). Ten slotte volgt een uitgebreide improvisatie, in de vorm van variaties, over het koraal Wer nur den lieben Gott lässt walten. Deze fraaie en boeiende improvisatie wordt nog voorafgegaan door Bachs Pedaalexercitium. In al de hiervoor genoemde werken laat Rien Donkersloot dit prachtige orgel in al zijn klankmogelijkheden schitteren, maar in zijn improvisatie komt dat helemaal tot een grootse climax. Het koororgel van de Joriskerk is een prachtig koororgel, waarmee ook orgelmaker Edskes eer heeft ingelegd. Dit orgel zal zeker een belangrijke rol gaan vervullen in de rijke orgelcultuur die in de Joriskerk steeds weer ontplooid wordt.

Opnametechnisch is het eveneens een voortreffelijke cd geworden. Het bijgevoegde tekstboekje is zeer informatief en bevat fraaie foto’s. De cd is te bestellen bij de Culturele Commissie Sint-Joriskerk te Amersfoort, via orgelconcertenjoriskerk.nl of via johan@vandersteen.nl en is ook verkrijgbaar aan de balie van de Joriskerk zelf.

M. Seijbel