column

Door: Drs. P. van Dalen
Politiek
21-11-2023

Geloofwaardigheid – doen wat je zegt en zeggen wat je doet – is belangrijk. De directe samenhang tussen woorden en daden wordt, zeker in de politiek, dagelijks getest. Daar zijn heel wat voorbeelden van te geven. Hoe geloofwaardig bijvoorbeeld is de president die de belofte uitsprak trouw de constitutie te zullen onderhouden, maar bij een tegenvallende verkiezingsuitslag zijn navolgers opstookt om het parlement te bestormen? Hoe geloofwaardig zijn de Verenigde Naties die Iran verkiezen tot voorzitter van hun mensenrechtenforum? Deze enkele voorbeelden over geloofwaardige woorden en daden in de politiek zijn met een welhaast oneindige veelheid uit te breiden.

Maar pas op! Wijs niet te veel, en zeker niet te graag, naar anderen. Zijn wij geloofwaardig? Liggen onze daden altijd in het verlengde van onze woorden? Poetsen we in de sociale media nooit onszelf op, ook niet ten koste van anderen? Een ‘leugentje om bestwil’ is door ons dit jaar nog niet uitgesproken?

God is dé Geloofwaardige, Hij houdt woord. In talloze Europese kerken, van noord tot zuid en van oost tot west, is en wordt daarover al twintig eeuwen gepreekt. In die kerken zijn ook miljoenen mensen gedoopt, en nog. In navolging van de Geloofwaardige hebben wij, gedoopten, woord te houden. In het Hebreeuws vallen woord en daad samen in één woord: dabar.

Christenen dragen grote verantwoordelijkheid om woord en daad samen te laten vallen. En als ik de brief aan de Hebreeën goed lees, hebben wij bij uitstek en meer dan wie ook die verantwoordelijkheid omdat de Hogepriester van het nieuwe verbond onze hoofdzaak is. In diezelfde brief (Hebr.12:25) lezen we hierbij ook een expliciete waarschuwing indien we ons afwenden van Hem.

Ik wens u de geloofwaardige inspiratie toe naar Psalm 19:15: Mogen de woorden van mijn mond en de overleggingen van mijn hart een aangename geur voor U, mijn Bondsgod, verspreiden. Dé dabar: onze woorden verspreiden een aangename geur.

De redactie dankt Peter van Dalen hartelijk voor de columns die hij dit jaar voor ons blad schreef. Tweede Kamerlid P.A. Grinwis volgt hem op.

Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Drs. P. van Dalen

was tot voor kort Europarlementariër voor de ChristenUnie.