Grote Kerk in Vlaardingen sluit de deuren

02-02-2023

Na meer dan duizend jaar heeft het bekendste kerkgebouw van Vlaardingen zijn primaire functie verloren. Sinds de achtste eeuw is er op de plek van de Grote Kerk al een geschiedenis met kerkdiensten en geloof. Voor de gemeente is het verdrietig dat juist in deze welvarende tijd de protestantse gemeente Vlaardingen het besluit heeft moeten nemen om op deze plek geen kerkdiensten meer te organiseren en het kerkgebouw van eigenaar te laten verwisselen. De kosten voor het onderhoud van het gebouw zijn voor de gemeente niet meer te dragen.

Op 11 december is de laatste kerkdienst gehouden in het kerkgebouw. De wijkpredikant, ds. G.J. van Meijeren, die een week eerder bevestigd werd, benoemde het treffend: ‘Het is weliswaar een gebouw van een stapel stenen en hout, maar het was lange tijd ons thuis.’ Een thuis is gevuld met verhalen. Met vreugde en verdriet. Zelfs de butsen en de deuken in de muren of op deuren vertellen een verhaal. Dit is het thuis van de gemeente, niet zomaar een gebouw. Het is een thuis, vol met verhalen, gebeden en geloof van vele Vlaardingers.

Een kerk is dan ook meer dan een gebouw: de kerk bestaat uit mensen. Wereldwijd vormen deze mensen samen het ‘lichaam van Christus’. Van deze mensen is geen afscheid genomen. Ze zijn met elkaar verhuisd naar de Rehobothkerk (in Vlaardingen), waar ze nu samen met een andere wijkgemeente gebruik van maken.

Er zijn plannen om de plaatselijke bibliotheek in de Grote Kerk te vestigen. Het orgel en de preekstoel zijn monumenten. Die onderdelen van het interieur zullen behouden blijven.