Congres over misbruik en wangedrag in de kerk

09-03-2023

Het Kenniscentrum Kerkrecht (KCK) en de Theologische Universiteit Apeldoorn (TUA) organiseren op vrijdag 24 maart DV in Apeldoorn een congres over ‘Misbruik en wangedrag’. Prof. dr. M.J. Kater spreekt over ‘Grensbewaking bij geschonden grenzen, pastor tussen klem en knoop’, traumaseksuoloog J. den Uijl-van Loon over ‘Seksueel misbruik (grensoverschrijdend gedrag) binnen geloofsgemeenschappen’, drs. A. Heystek over ‘30 jaar commissie Seksueel misbruik in kerkelijke relaties in de 3G kerken, enkele kerkrechtelijke thema’s’, mr. D. Alblas over ‘Spanning tussen Kerkrecht en strafrecht bij grensoverschrijdend gedrag in de kerk’, T.E. Boele-Noort MA over ‘Wangedrag in de kerk. Over tucht, ambtelijk gezag en machtsmisbruik’ en dr. J. van ’t Spijker over ‘Dominee, mijn man is opgepakt…’ Pastorale ervaringen bij misbruik en wangedrag in de kerk’. Ook zijn er diverse workshops.

Het congres vindt plaats in de TUA (Wilhelminapark 4). Het programma begint om 15.00 uur (ontvangst en inschrijven voor workshops vanaf 14.30 uur) en duurt tot 20.00 uur (ontmoeting tot 21.00 uur). De kosten bedragen € 65 (studenten: € 25). Meer info en aanmelden via tua.nl/nl/ agenda/misbruik.