Van Zuid naar Noord

Marieke den Butter-Kommers
Door: Marieke den Butter-Kommers
30-03-2023

‘ Mijn hart is gebroken, kapot ben ik…,’ zegt de Nigeriaanse anglicaanse aartsbisschop Ben Kwashi. Hij uitte recent zijn grote zorg in een interview naar aanleiding van de beslissing van de Anglicaanse Kerk om homorelaties te zegenen. Hij vertelt dat hij in 1977 geroepen werd tot de dienst van God en vervolgens naar Noord-Nigeria werd gezonden, een gebied waar christenen hevig vervolgd worden. Onder de harde hand van Boko Haram en Fulani-herders worden christenen gekidnapt, mishandeld, verkracht en vermoord. Met eigen ogen zag Kwashi hoe het Evangelie mensen veranderde en moed gaf. Hij zag dat mensen zich bekeerden van zonde, hekserij en goddeloosheid. Door alle vervolging heen zag hij God aan het werk.

Veel zendelingen zijn in Nigeria begraven, zegt Kwashi. Zij brachten het goede nieuws van vergeving van zonde en genade. ‘Ja, door hun offers kan ik nu uitroepen dat mijn zonden vergeven zijn en dat ik vrij ben.’

Kwashi breekt bijna als hij zegt: ‘En nu zegt de kerk dat we voor niets lijden? Wil de kerk nu dat ik de boodschap van vergeving van zonde omdraai en zeg dat zonde er niet toe doet? Mijn hart is gebroken… deze kerk is mijn thuis.’

De beslissing van de thuiskerk in Engeland, met aan het hoofd de aartsbisschop van Canterbury, Justin Welby, voelt als hoogverraad voor hem.

Kwashi is niet de enige. Deelnemers aan zowel de Global Anglican Fellowship (GAFCON) als de Global South Fellowship hebben officiële verklaringen afgelegd, waarin ze met niet mis te verstane bewoordingen aangeven dat de weg die ingeslagen is onbijbels is. Welby en zijn medestanders worden met klem toegeroepen zich te bekeren van deze zondige, heilloze weg, want ‘wee hun, die het kwade goed noemen en het goede kwaad’.

Steeds meer zien we een zendingsbeweging van het zuidelijk halfrond naar het noorden. Er is een groot verlangen om te strijden tegen liberale theologie en om het ware Evangelie terug te brengen. Ik zou eerlijk gezegd niet verbaasd opkijken als Justin Welby op een ochtend zomaar 95 stellingen op de deur van Canterbury Cathedral gespijkerd vindt.

Marieke den Butter-Kommers