Ds. W.P. Emaus doet intrede in Oud-Beijerland

13-04-2023

Op zondag 2 april werd ds. W.P. Emaus bevestigd als predikant van de hervormde gemeente (wijk West) te Oud-Beijerland. De bevestigingsdienst werd geleid door ds. J. van Dijk, emeritus predikant uit Ridderkerk, en ds. J.J. ten Brinke, predikant van de hervormde gemeente Oud-Beijerland (wijk Oost). Ds. Van Dijk verkondigde het Woord uit Jozua 3. De tekst voor de prediking was vers 17: ‘Maar de priesters die de ark van het verbond van de Heere droegen, stonden op het droge, in het midden van de Jordaan, onbeweeglijk. En heel Israël stak over op het droge, tot heel het volk het oversteken van de Jordaan voltooid had.’ Na de prediking werd ds. Emaus bevestigd door ds. Ten Brinke.

In de middagdienst deed ds. Emaus intrede. De tekst voor de prediking was 2 Korinthe 5:20 en 21: ‘Wij zijn dan gezanten namens Christus, alsof God Zelf door ons smeekt. Namens Christus smeken wij: laat u met God verzoenen. Want Hem Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God in Hem.’ Het thema van de prediking was ‘Een vredesaanbod van Boven!’ Na de prediking werd ds. Emaus toegesproken door wethouder P. Boogaard namens de burgerlijke gemeente en ds. A.P. Pors namens de werkgemeenschap Hoeksche Waard. Tot slot werd ds. Emaus toegesproken door de voorzitter van de kerkenraad, ouderling J. Verkade. Hij liet de gemeente de predikant en zijn vrouw toezingen Psalm 135:1 en 3.

De hervormde gemeente van Oud-Beijerland (wijk West) was bijna twee jaar vacant, na het vertrek van ds. B.L.P. Tramper naar Waarder. Ds. Emaus kwam vanuit de hervormde deelgemeente De Bron op Urk.