Berkenwoude krijgt nieuwe predikantsplaats

04-05-2023

In Berkenwoude wordt met dankbaarheid uitgekeken naar een nieuwe situatie in de hervormde gemeente. Vanaf september 2023 zal in wijkgemeente II namelijk voor het eerst een reguliere predikantsplaats

worden vervuld. Een lange weg ging hieraan vooraf, die vooral enkele gemeenteleden ‘van het eerste uur’ helder voor ogen staat. Vanuit het verlangen naar bijbels-gereformeerde verkondiging begon men een halve eeuw geleden in Berkenwoude met zondagse samenkomsten onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de plaatselijke afdeling van de Gereformeerde Bond. In 2010 werd deze zogenoemde ‘GB-groep’ een wijkgemeente. Gedurende het seizoen 2022/2023 kwam uiteindelijk de kerkelijke toestemming voor de stichting van een predikantsplaats. Daarbij was bij de classis Zuid-Holland Noord vooral oog voor de stabiliteit en vitaliteit van de wijkgemeente. Het uitgebrachte beroep voor deze nieuwe predikantsplaats is aangenomen door ds. M.M.J. Verheuvel uit Schoonhoven. Hij was vanaf september 2018 al aan Berkenwoude verbonden via de mobiliteitspool van de Protestantse Kerk. Deze verbintenis zal in september 2023 dus worden omgezet naar een reguliere predikantsplaats in deeltijd (50 procent).

Op zondag 3 september zal ds. Verheuvel DV afscheid nemen van de gemeente van Schoonhoven.