Brochure Willem de Zwijgerstichting: Karl Barth over de zonde

dr. W.H.Th. Moehn
Door: dr. W.H.Th. Moehn
19-05-2023

De zonde is geen vrolijk onderwerp. Kunnen we niet beter (s)preken over de roeping die we hebben om het Evangelie door te geven? Waarom zouden we ‘wroeten in de modder’, is er niet veel meer behoefte aan woorden van hoop? Toch weet iedere arts dat genezing niet mogelijk is zonder een goede diagnose.

Dr. Cees-Jan Smits, predikant van de christelijke gereformeerde Elimkerk te Papendrecht, schreef voor de Willem de Zwijgerstichting de brochure Veroordeeld tot genade. In gesprek met Karl Barth over de zonde. Hierin gaat hij in gesprek met de diagnose van Karl Barth (1886-1968). Als bij zoveel onderdelen van de theologie laat Barth ook op dit punt een uniek licht schijnen. Wie vandaag aandacht vraagt voor zonde en schuld, moet tegen de stroom in roeien omdat we zo snel geneigd zijn onszelf te verontschuldigen. Op de omslag staat niet voor niets een afbeelding van Narcissus van de hand van Michelangelo Merisis da Caravaggio. Als we net als Narcissus naar ons spiegelbeeld kijken, overheerst tevredenheid.

De eerste drie hoofdstukken gaan over Barths methode. Smits brengt Barth hier in gesprek met Rutger Bregman, maar ook met stemmen uit de klassiek-gereformeerde traditie. Barth is ervan overtuigd dat we de zonde alleen leren kennen in de spiegel van de gehoorzaamheid van Christus. Hoe overtuigend is die zienswijze en wat levert dat op?

Barth blijkt intensief te hebben nagedacht over vragen als: hoe ‘erg’ is zonde eigenlijk? Wat is er waar van de visie dat de meeste mensen deugen? Op grond waarvan beschuldigen we alle mensen van zonde? De antwoorden die hij geeft zijn nooit goedkoop.

De laatste drie hoofdstukken gaan over de inhoud. Barth stelt een diagnose van hoogmoed, slapheid en leugen. Onze hoogmoed wordt zichtbaar in de spiegel van Christus’ nederigheid. Onze slapheid blijkt waar we achterblijven bij Christus’ verhoging. Daarnaast verdringen we de waarheid van verzoening en vervangen die door onze eigen wereldbeelden. Waar het gaat om zonde en vergeving heeft de Kerk echter een unieke boodschap om de samenleving een dienst te bewijzen.

De vijf gespreksvragen die zijn toegevoegd, maken de brochure geschikt om in een kring te bespreken.

De brochure is te bestellen via willemdezwijgerstichting.nl of info@willemdezwijgerstichting.nl of te verkrijgen via de boekhandel en kost € 7,50 (excl. verzendkosten). Donateurs ontvangen in voor- en najaar een brochure voor een donatie van minimaal € 9 per jaar.

dr. W.H.Th. Moehn