Muziek

M. Seijbel
Door: M. Seijbel
01-06-2023

De Duitse orgelmaker Steinmeyer uit Öttingen in Beieren heeft in het begin van de vorige eeuw ook in ons land een aantal orgels gebouwd. Het orgel van de Prinsessekerk in Amsterdam was wellicht het bekendste. Op dit instrument verzorgde Piet van Egmond (1912-1982) zijn populaire orgelbespelingen voor de NCRV-radio. Oudere orgelliefhebbers weten zich dit ongetwijfeld nog te herinneren. De Prinsessekerk is lang geleden afgebroken en het orgel is, wat het pijpwerk betreft, verspreid over alle windstreken.

Gelukkig hebben we in ons land nog wat orgels van Steinmeyer overgehouden, zij het niet allemaal in originele staat. Het orgel in de Adventskerk in Alphen aan den Rijn is wellicht het beste en meest originele orgel van deze orgelmaker in ons land. Het is een interessant en veelzijdig orgel dat het verdient om wat meer in de publieke belangstelling te staan.

De organist van dit orgel, Simon Stelling, is zeer gesteld op ‘zijn’ orgel en stelt alles in het werk om het orgel als zodanig te promoten door middel van concerten en excursies.

Aan deze activiteiten is onlangs, na het gereedkomen van een omvangrijke restauratie van dit orgel door de orgelmakersfirma Elbertse uit Soest, een nieuwe promotie toegevoegd. Er verscheen namelijk een dubbelcd van dit fraaie orgel. Om te beginnen willen we gelijk maar even opmerken dat het een welluidende uitgave is geworden.

Organist Simon Stelling heeft zorgvuldig een programma voor deze dubbel-cd samengesteld. Op de eerste cd zijn Franse, Duitse en Engelse orgelwerken vastgelegd. Zo kunnen we genieten van composities van Alexandre Guilmant, Sigfrid Karg-Elert, Théodore Dubois, César Franck, Samuel Wesley, George Thalben-Ball en Lazare-Auguste Maquaire, allemaal componisten uit de romantische periode uit de orgelliteratuur. Op de tweede cd zijn uitsluitend transcripties van veelal bekende orkestwerken van onder anderen Rameau, Bach, Vivaldi, Dvořák en Wagner opgenomen. Hierbij worden de vele klankmogelijkheden van het orgel op uitputtende wijze gedemonstreerd.

Het is een bijzondere uitgave geworden, waarbij het muzikale spel van Simon Stelling aparte vermelding verdient. Al met al hebben we hier een uitgave waar orgelliefhebbers volop van zullen genieten en waarbij een van de mooiste orgels van ons land uit de jaren twintig van de vorige eeuw op een bewonderenswaardige wijze voor het voetlicht wordt gebracht. De algehele verzorging inclusief het fraaie tekstboekje maken het geheel compleet.

De dubbel-cd is een uitgave van Tulip Records (bestelnummer Ture 185017) en is onder andere te koop via Vrienden van de Adventskerk voor € 18.

M. Seijbel