Samenzangavond in Elspeet

06-07-2023

Op zaterdag 15 juli is er DV een samenzangavond in Elspeet om extra aandacht te geven aan de psalmberijming van 1773.

‘Twee en halve eeuw is niet niks’, noemen de organisatoren als motivatie voor deze bijeenkomst. De psalmregels ‘’t betaamt ons psalmen aan te heffen, die liefl’ijk zijn en harten treffen’ vormen het thema van deze avond.

Evan Bogerd, organist van de Westerkerk te Amsterdam, die zelf zeer vertrouwd is met deze berijming, begeleidt de samenzang en zal enkele orgelsolo’s verzorgen. De leiding is in handen van ds. M. van Kooten, hervormd predikant te Elspeet. Ds. H. Westerhout uit Nunspeet zal korte meditaties verzorgen.

Na de invoering van de ‘nieuwe’ berijming in 1773 was er bij velen heimwee naar de berijming van Datheen. Dit maakte plaats voor vertrouwdheid met de ingevoerde en goedgekeurde berijming van 1773. Dit bleek een monument te zijn dat van geen wijken wilde weten.

De bijeenkomst vindt plaats in de Dorpskerk (Nunspeterweg 3) en begint om 19.30 uur. Bij de uitgang wordt een collecte gehouden ter bestrijding van de onkosten; verder is de toegang gratis.