Diepgang aan de IJssel

Door: Ds. H.B. van der Knijff
Prediking
05-02-2024

Onder de naam ‘Diepgang aan de IJssel’ leiden drie predikanten dit jaar drie keer een korte serie van drie verdiepingsdiensten in de drie buurgemeenten IJsselmuiden, Kampen en Wilsum. Geloofsverdieping is het doel.

Dit initiatief is geboren uit de gedeelde constatering dat het niet meevalt om echt een lijn te krijgen in de middagdienst als leerdienst, met name omdat er in de preekroosters niet veel aansluitende middagdiensten voorkomen en een serie van een paar leer- of themadiensten dan dus over meerdere maanden uitgesmeerd moet worden.

Pakketjes

Dat is niet ideaal voor ons als predikanten, maar zeker ook niet voor de gemeente. Vandaar de idee om ‘pakketjes’ leer- of themadiensten uit te werken en die aan de gemeenten aan te bieden waarin wij dienen.

Alle drie bereiden we een ‘pakketje’ middagdiensten voor rondom een verdiepend thema. Dit jaar betreft het het gebed (door ds. M. van Dam, IJsselmuiden-Grafhorst, wijk 2), de Heilige Geest (door ds. W.C Polinder, Kampen, Broederkerk) en vergeving (door mijzelf). We bieden het pakketje eerst in de eigen gemeente aan, op dezelfde zondagen. Komende zondag is de laatste kerkdienst van de eerste serie. Later in het jaar hopen we de pakketjes aan te bieden in de andere buurgemeenten, ook dan op dezelfde zondagen.

Meerwaarde

De gemeenten krijgen dit kalenderjaar drie keer in een afgebakend tijdsbestek (tussen de eerste en de derde dienst van een ‘pakketje’ zitten ongeveer vijf weken) een verdiepend drieluik over kernthema’s van het geloof. Het korte tijdsbestek maakt dat er voortgeborduurd kan worden op wat eerder in de serie al is meegegeven, en de uitruil van predikanten heeft, hopen we, ook meerwaarde. En hierdoor kunnen we de drie gemeenten negen verdiepingsdiensten aanbieden voor de tijd van drie.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 8 februari 2024. Neem een jaarabonnement(€ 53). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. H.B. van der Knijff

is predikant van de hervormde gemeente te Wilsum.