Positie leren innemen

Door: Redactie
Kerk
29-02-2024

Prop. M. Bos is op 28 februari beroepbaar gesteld. Hij is 28 jaar, woonachtig in Lunteren, getrouwd en heeft een zoontje van bijna één jaar. De afgelopen vier jaar is hij naast zijn studie werkzaam geweest in de hervormde gemeente van Ederveen.

Wat betekent het voor u dat u proponent bent?

Ik ben dankbaar dat ik mijn studie heb afgerond. Tegelijk is de toekomst onzeker, dat is best heel spannend. Het een les in geloofsvertrouwen, namelijk dat God ons leven leidt. Dat Hij ziet. Dat Hij kent. Dat Hij zorgt.

Hoe kijkt u terug op de studie theologie? Wat hebt u er vooral geleerd?

Ik vond het leerzaam dat ik door de confrontatie met de breedte van de kerk heb geleerd om binnen de kerk op een principiële wijze mijn positie in te nemen en om deze positie te kunnen onderbouwen. Tegelijk stonden veel vakken in de master ver van de praktijk af. Graag had ik meer focus gezien op vakken die gericht zijn op de hoofdtaken van een predikant: prediking, pastoraat en catechese. Daarbij was er mijns inziens tijdens de studie ook relatief weinig ruimte voor orthodox-gereformeerde theologie.

Dankbaar kijk ik terug op de stageperiode. Ik heb twee fijne stagepredikanten gehad, van hen heb ik veel geleerd. Ook heb ik de laatste vier jaar van mijn studie gewerkt als pastoraal werker in een gemeente. Het was voor mij een verademing om naast het studeren al in de praktijk bezig te zijn.

Hoe kijkt u naar de gemeenten, waarvan u er hopelijk binnenkort één mag gaan dienen? En naar uw taak in de gemeente?

Veel gemeenten zijn in beweging en ik merk dat ik dat spannend vind. Welk godsbeeld zit achter de hunkering naar verandering? Hoe ga je daar als predikant mee om, wat is wijs?

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 29 februari 2024. Neem een jaarabonnement(€ 53). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!