Zoeken uit Christus te leven

Ambt
18-03-2024

Prop. A.S.N. Noorland (29) uit Woerden is sinds een paar maanden beroepbaar. Hij is getrouwd en vader van een dochter van twee. Tot voor kort was hij als ouderling-kerkelijk werker verbonden aan de Brugkerk te Nieuwerbrug aan den Rijn. Ook was hij werkzaam als gemeentestichter (IZB) bij Noorderlicht Rotterdam. Hij rondt dit collegejaar een master Kerkgeschiedenis af aan de Theologische Universiteit Utrecht.

Wat betekent het voor u dat u proponent bent?

Op dit moment ervaar ik vooral veel dankbaarheid. Eind oktober werd ik via een alternatieve route (singuliere gaven) ‘beroepbaar’ gesteld. Het is bijzonder dat de landelijke kerk de roeping tot het ambt op deze manier heeft bevestigd. Nu is het predikantswerk mij niet vreemd. In de afgelopen zeven jaar mocht ik namelijk al als ouderling-kerkelijk werker en pionier het werk doen van een predikant.

Twee weken na het colloquiumgesprek kregen wij te horen dat mijn vrouw acute leukemie heeft. Dit heeft ons leven compleet op z’n kop gezet. De intensieve chemotherapie slaat gelukkig aan. Daar zijn wij God dankbaar voor. Halverwege januari was er genoeg ademruimte om in gesprek te gaan met vacante gemeenten. Dit heeft inmiddels geresulteerd in een beroep van de hervormde gemeenten van Goudriaan en Ottoland.

Hoe kijkt u terug op de studie theologie? Wat hebt u er vooral geleerd?

De grootste leerschool is de gemeente zelf geweest: geduldige en biddende gemeenteleden, een goede kerkenraad en eerlijke mentoren. Het was een vruchtbare bodem om te groeien in preken, pastoraat, catechese en gemeenteopbouw. Verder kijk ik met veel plezier terug op de stages in de hervormde gemeenten van Nieuwpoort en Willige-Langerak.

Dit artikel gratis verder lezen?
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees de volledige tekst van dit artikel.

"*" geeft vereiste velden aan