‘Praat vandaag over morgen’. Dat is de slogan van een nieuwe campagne van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en een aantal maatschappelijke organisaties. Want door op tijd het gesprek aan te gaan over de zorg voor later, kun je straks de dingen doen die je belangrijk vindt, is de boodschap. De campagne roept dan ook op: praat over hoe je fit wilt blijven, hoe je wilt wonen en wat je voor elkaar kunt doen als er zorg nodig is. ‘De overheid’ zal het niet altijd kunnen oplossen, zegt minister Helder. Er is immers een personeelstekort in de zorg.
Onduidelijk blijft wat we dan van elkaar gaan verwachten. Boodschappen en gezelligheid? Hulp bij het aantrekken van kleding en steunkousen, douchen of scheren? Bed verschonen en medicijnen geven? Koken en afwassen?
Iets heel anders. Steeds meer mensen lopen een geslachtsziekte op. De Europese gezondheidsdienst ECDC spreekt van ‘een zorgwekkende toename’. Het advies van dit instituut: gebruik bij je wisselende seksuele contacten een condoom en laat je regelmatig testen of je niet besmet bent met zo’n ziekte. Er gaan stemmen op om een overheidscampagne te starten. Jongeren zijn zich helemaal niet meer bewust van de risico’s van wisselende seksuele contacten, zo stellen zij.
‘Vrij veilig of vrij niet’ was jarenlang de slogan van een overheidscampagne waarmee in 1986, net na de opkomst van aids, werd gestart. In 2011 heeft toenmalig minister Schippers de stekker uit dit soort campagnes getrokken. Onder meer omdat ze het ‘te betuttelend’ vond dat de overheid zich bemoeit met de leefstijl van burgers.
Dit zijn twee thema’s die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. Maar als je iets verder inzoomt, zie je dat het bij beide om relaties en onze omgang met anderen gaat. Banden die je hebt met familie en vrienden, die je opbouwt, die je aanhaalt. Neem toch vooral je verantwoordelijkheid en doe het samen. Of banden die je juist niet wilt hebben, leve de lol en doe niet te moeilijk. Neem vooral je vrijheid, bescherm jezelf en geniet ervan.
In zo’n tegenstrijdig landschap is het lastig campagne voeren. Ik ben benieuwd wat de volgende boodschap van een overheidscampagne zal zijn.
Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 53). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!