Aankondiger van de Koning

Door: Redactie
11-06-2024

Proponent P.J. Lok is sinds enkele weken beroepbaar. Hij is 27 jaar, woont in Wezep en is getrouwd. Hij is momenteel jeugdwerker in de hervormde gemeente te Hasselt.

Wat betekent het voor u dat u proponent bent?

Als proponent sta je gereed om uitgezonden te worden. Het is net zoals in de kerk in Wouterswoude, waar je tijdens de voorzang onder de toren staat en wacht op de koster die de deur opent, waarna je achter de kerkenraad aan richting de kansel gaat. Op de kansel voltrekt de roeping zich. Het is bijzonder dat je als instrument van de Heilige Geest gebruikt wordt. Tegelijkertijd voel ik me daar onwaardig toe. Onder aan de kansel besef ik mijn eigen kleinheid en Gods majesteit. Daar bid ik of God de gemeente ontvankelijk wil maken voor het Woord en mij wil sterken dat te brengen. Tot eer van Zijn Naam.

Het mooie aan preken vind ik dat je schatten uit de Heilige Schrift mag opdiepen. Ik vind in die eeuwenoude bijbelteksten veel herkenning naar deze tijd: van menselijke weerstand en afval, van God Die genadig tot Zich roept en Zijn gunstbewijzen laat zien. Ik vraag me wel altijd af: wat blijft er, bij mezelf en anderen, hangen van het gebrachte Woord? Tegelijk zie ik dat God de prediking echt wil gebruiken.

Als jongerenwerker probeer ik het Woord van God dicht bij jongeren te brengen, in Zijn beloften en waarschuwingen. Catechisatie geven vind ik heel mooi, omdat je met jongeren die midden in het leven staan, kunt praten over eeuwige dingen. Ons land wordt steeds radelozer naarmate het steeds goddelozer wordt. Juist in zo’n tijd is het belangrijk jongeren op de enige verlossing in Christus te wijzen.

Hoe kijkt u terug op de studie theologie? Wat hebt u er vooral geleerd?

Dit artikel gratis verder lezen?
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees de volledige tekst van dit artikel.

"*" geeft vereiste velden aan