Waar bent u naar op zoek?

Christelijk onderwijs floreert als leer en leven een twee-eenheid vormen

Een integere schoolcultuur

C. de Groot
Door: C. de Groot
Onderwijs
23-09-2024

In een schoolcultuur die gestempeld is door de Bijbel, floreert christelijk onderwijs het beste. Integriteit in de omgang met elkaar – ouders, ambtsdragers en leraren – is een kerningrediënt voor een goed klimaat. ‘Waar liefde woont, gebiedt de HEER’ de zegen.’ (Ps.133)

Integriteit is het jaarthema van Onderwijs van Waarde, een initiatief van de Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs (VGS), Driestar Educatief, de RMU en de Reformatorische Ouderverenging (ROV) om de identiteit van christelijke scholen te voeden en te versterken (meer info via onderwijsvanwaarde.nl).

Pestgedrag

‘Als vorm en inhoud elkaar niet aanvullen, kan de tekst als mislukt beschouwd worden’, aldus een kritische recensent over een pas verschenen boek. Zijn boude uitspraak onderstreept wat velen wel aanvoelen: vorm en inhoud horen bij elkaar. Ze zijn moeilijker van elkaar te scheiden dan een Siamese tweeling. Zonder de een komt de ander niet tot zijn recht.

Die twee-eenheid illustreert een van de betekenissen van het begrip integriteit. Integer zijn is congruent zijn: leer en leven komen overeen. Je doet wat je zegt. In bijbelse termen: je bent oprecht, zoals Job (Job 1:1,8). En zoals Daniël. Niemand kon een vinger op zijn leven leggen, ‘omdat hij betrouwbaar was en er geen nalatigheid of iets verkeerds bij hem te vinden was’ (Dan.6:5).

Dit artikel gratis verder lezen?
Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en lees de volledige tekst van dit artikel.

"*" geeft vereiste velden aan

C. de Groot
C. de Groot

is beleidsadviseur van de VGS.