‘Ga je mee naar de kerk?’

12-09-2017

De Britse Michael Harvey lanceerde in 2004 het idee ‘Back to Church Sunday’ (terug naar de kerk). Eenvoudig komt het erop neer dat gemeenteleden onkerkelijke buren, vrienden of familieleden uitnodigen om mee naar de kerk te gaan, schrijft Esther Visser.

Duizenden mensen werden door onze Engelse broeders en zusters uitgenodigd. Van die genodigden bleef bijna vijftien procent de kerk regelmatig bezoeken.

Afgelopen weekend vond de Nederlandse versie van het initiatief plaats, die ‘Kerkproeverij’ wordt genoemd. Ruim vierhonderd gemeenten van verschillende kerkgenootschappen deden mee. Ze riepen gemeenteleden op om buitenkerkelijken uit te nodigen voor de dienst.

Niet christelijk opgevoed

Ook de wijkgemeente 1 in Alblasserdam, die samenkomt in de Grote Kerk, deed mee aan de Kerkproeverij. Voor Michael Boon, ouderling zending en evangelisatie en medewerker van de IZB, was het aanleiding om zijn broer weer eens uit te nodigen om mee te gaan. ‘Ik grijp bijzondere gelegenheden zoals Kerst of andere speciale diensten (zoals een belijdenisdienst) meestal aan om mijn familie mee te vragen. Mijn ouders hebben ons niet echt christelijk opgevoed, dus ik had er zelf weinig van meegekregen.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 14 september 2017.