column

Gemeentewerk

13-01-2014

Het is vaak lastig mensen te vinden voor taken in de gemeente. Het blijkt vooral moeilijk om leidinggevenden te vinden voor wekelijks of tweewekelijks terugkerende taken, zoals het leiden van een club of vereniging.

Onze zondagsschool kent sinds jaar en dag een roulatiesysteem. Dit biedt leidinggevenden flexibiliteit en de nodige andere voordelen.

Het principe van het systeem is eenvoudig. Elke groep heeft drie leidinggevenden, waarvan er telkens twee aanwezig zijn. Je bent dus gewoonlijk twee zondagen achtereen present en hebt de volgende zondag vrij. Bij ziekte of vakantie is ruilen eenvoudig. Ook langere afwezigheid, bijvoorbeeld een zwangerschap, is eenvoudig op te vangen. In drukke periodes zijn extra helpende handen meteen paraat, bijvoorbeeld tijdens het instuderen van de bijdrage op het kerstfeest. Nieuwe leidinggevenden zien twee verschillende voorbeelden en kunnen meer tijd krijgen om voorzichtig in hun taak te groeien.

De vrije zondag geeft velen net dat extra beetje lucht om een taak op zich te kunnen nemen. In plaats van 40 zondagen ben je er ruim 25 aanwezig. Nu we zelf een kindje hebben, zie ik dat een paar helpende handen op zondagmiddag ook de partner van de leidinggevende van pas komen. Er is een betere balans mogelijk tussen werk in de kerk en de taak in je eigen gezin.
Het roulatiesysteem vergroot de periode waarin je je vertelling kunt voorbereiden, wat de kwaliteit vaak ten goede komt. Je kunt er echt tijd insteken. Ik heb de gewoonte meteen na de vorige vertelling na te gaan denken over de nieuwe. Zo reist het bijbelgedeelte drie weken met me mee, waardoor het vaak verrassende verbindingen met alledaagse gebeurtenissen oplevert.

In het systeem schuilen ook lessen. Heel duidelijk is dat je het werk niet alleen doet. Je doet het samen. We hebben elkaar nodig in de kerk. Leidinggevenden in de kerk voelen zich bovendien vaak zo betrokken dat ze zichzelf bijna onmisbaar gaan achten. Maar elke derde week draait het werk gewoon door, zonder dat jij er bij bent. Je mag een instrument zijn in de kerk die uiteindelijk Gods werk is.

Arjan Baarssen