column

Weggaan of blijven

19-05-2014

Jezus plaatst Zijn volgelingen voor het dilemma: weggaan of blijven. Toen al lag weggaan meer voor de hand dan blijven. Vandaag ligt de stap om ook maar weg te gaan voor kerkgangers soms heel dichtbij.

Twijfelen maakt heel eenzaam. Je kunt daarom best wat ondersteuning vanuit je gemeente gebruiken. Mensen in je omgeving zijn duidelijk en getuigen van hun houvast in Christus. Jij mist die innerlijke overtuiging. En als je verkeert in kringen waar het geloof altijd maar lijkt te groeien terwijl er bij jou van alles wankelt, dan hou je dat niet vol.

In zijn aangrijpende boek Donderdagmiddagdochter vertelt Stevo Akkerman (redacteur dagblad Trouw) hoe het verlies van een kind zijn huwelijk en geloof onder zware druk zet. Opgevoed onder een streng en strak gereguleerd en geregisseerd vrijgemaakt regiem, loopt hij aan alle kanten vast. Meeslepend vertelt hij hoe hij uiteindelijk bij kerk en geloof blijft, maar dan wel na een grondige herijking van zijn geloof.
Twijfel kan ontstaan onder een prediking die het doet voorkomen of geloven normaal is en niet-geloven zoiets als dom, onbegrijpelijk. Ja, daar zit je dan met al je vragen. Of je hoort steeds een boodschap die overheerst wordt door gevoelens en emoties en waarbij het nadenken lijkt uitgeschakeld. Wat moet je daarmee als je meestal weinig voelt en des te meer denkt?
Akkerman krijgt een keer te horen dat hij moet oppassen dat zijn verstand zijn geloof niet in de weg gaat zitten. Maar, zo vraagt hij zichzelf af: kan het geloof dan geen verstand verdragen en schrikt God van al mijn vragen?

Is het niet begrijpelijk dat een mens zich stoot aan de enorme pretenties van het geloof? Die totaal andere werkelijkheid, waarin de dood en heel de tragiek van het leven uiteindelijk worden overwonnen door een Man aan een kruis van Wie gezegd wordt dat Hij is opgestaan. Geloof is meestal een ja dat op het nee wordt veroverd. Een missionaire gemeente is niet alleen actief bij de voordeur, maar zal ook alert zijn bij de achterdeur.

J. Maasland