column

Bijbelwandeling

23-06-2014

Gaat u zaterdag naar het Bijbelfestival in Utrecht? Beatrix komt ook.

Heeft u geen tijd of zin, ga dan een dagje uit met deze Waarheidsvriend in uw hand. De herdenking van 200 jaar Nederlands Bijbelgenootschap is alleszins de moeite waard.

Vanaf Centraal Station loopt u richting de Beurs van Berlage. Helaas, het Bible Hotel staat daar niet meer. Dat moest in 1911 wijken voor de tempel van de Mammon. U kunt wat drinken in het opvallende huis in de Oudebrugsteeg: ‘De cost gaet voor de baet uyt.’ U loopt de Warmoesstraat in, laat de rosse buurt links en de Papenbrug rechts liggen, om stil te staan bij nummer 149-151. ‘Bureau Warmoesstraat’ was van 1873 tot 1887 het Bijbelhuis. Zo’n bijbeldepot had het NBG pas vanaf 1847. De eerste lag aan de Oudezijds Achterburgwal, de tweede verderop in de Warmoesstraat, waar nu Hotel Krasnapolsky staat. Dat het NBG zo’n huis opende, was het gevolg van schrikbarende concurrentie. In 1843 vestigde het Brits en Buitenlands Bijbelgenootschap een winkel aan de Oudezijds Voorburgwal (143, later 159). Goedkope bijbels vlogen de deur uit. Het NBG leerde zijn les.

U loopt via de Kalverstraat naar het Begijnhof, een oase in de metropool. Daar staat de Engelse Kerk waar het allemaal begonnen is. Lees de gedenksteen die het NBG in 1964 naast de ingang liet aanbrengen. Als de kerk open is, waant u zich op 29 juni 1814 in de consistoriekamer waar het NBG werd opgericht. U vervolgt uw weg naar de Doopsgezinde Kerk aan de Singel 452. Daar kwamen elk jaar de leden van het NBG bijeen om mee te praten over bijbelverspreiding, bijbelvertaling en bijbelgebruik. Het einddoel van uw bedevaart ligt aan de Herengracht 366-368. Hier kwam in 1887 het NBG-Bijbelhuis, sinds 1975 het Bijbels Museum. Enig idee hoeveel bijbels de kelders onder deze schitterende panden hebben verlaten om in Nederland en in Nederlands-Indië te worden gelezen?

Deze bijbelwandeling is maar een suggestie. Niets sta een bezoek aan het Bijbelfestival in de weg. Ik ben er ook. Maar vooral aanstaande zondag mag de dank in de kerkdienst niet ontbreken. Een goede zomer!

Fred van Lieburg