column

19-06-2018

‘Vanmorgen riep iemand heel hard BHV, wat betekent dat eigenlijk?’ We zijn op zondagschool in een groep met acht- en negenjarigen. Eva heeft net uitgelegd dat ze op zondagschool veel meer begrijpt dan in de kerk.

‘Zijn er nog vragen over de kerkdienst vanmorgen?’ vraag ik. Lizet wil graag weten wat het harde roepen in de kerk betekende. ‘Iemand was ziek geworden in de kerk en had snel hulp nodig,’ leg ik uit. ‘Ik had het ook aan mijn vader gevraagd, maar die legde het heel moeilijk uit,’ antwoordt Lizet.

Sinds dit korte gesprekje probeer ik elke zondagschoolmiddag even tijd in te ruimen voor het stellen van vragen. Na een vertelling over Saul die tot koning gezalfd is, blijken er veel vragen los te komen. Joanne steekt haar vinger op: ‘Hoe weet je eigenlijk waar mensen naar toe gaan, naar de hemel of de hel? En vergissen mensen zich ook wel eens?’ Ze heeft het zich erg aangetrokken dat Saul eerst met de profeten de Heere loofde, en later probeerde David te doden.

Ik probeer uit te leggen dat als je op de Heere vertrouwt, je nooit bang hoeft te zijn. Dat je zeker kan weten dat je bij de Heere Jezus komt. ‘Mag je dan wel op de Ipad?’ is de vervolgvraag van Joanne. Ik probeer te peilen wat er achter de vraag zit, maar kom er niet erg uit. In ieder geval bespreken we met elkaar dat een christen goede dingen mag doen op een Ipad.

Eva houdt inmiddels al een tijdje de vinger in de lucht. ‘Waar komen baby’tjes die in de buik van mama zijn gestorven? Mijn mama heeft al twee kindjes verloren.’ Meteen schiet de vinger van Chantal de lucht in. Ik weet dat ze deze situatie kent en geef haar de beurt. ‘Als je vader en moeder in de Heere Jezus geloven, mag je vertrouwen dat het kindje bij de Heere is,’ legt ze uit. Ik heb er niets meer aan toe te voegen. Het is goed dat er plekken zijn waar kinderen hun meest eenvoudige én hun meest diepe vragen kwijt kunnen.

Arjan Baarssen