Groningers zijn doorzetters en er zit gevoel onder de huid

Doe maar gewoon

Ds. C. Hoek
Door: Ds. C. Hoek
Kerkelijke gemeente
07-06-2022

Na zes jaar predikantschap in Bedum en Onderdendam in de provincie Groningen trok ik in april het land in richting de polder van Heusden en Altena, waar ik mijn predikantswerk in het dorpje Giessen mag voortzetten. Hoe kijk ik terug op mijn periode in Groningen? Het was mijn tweede termijn in het noorden.

Voor veel Nederlanders houdt het een beetje op boven Zwolle. Als ze wel in een dorpje boven Zwolle moeten zijn, denken ze vooral dat het heel lang rijden is. Dat valt eigenlijk wel mee, want in het noorden kun je tenminste nog rijden zonder van de ene file in de andere file terecht te komen. En het landschap is mooi, afwisselend en rustig. Zo is het leven in het noorden trouwens ook. Het tempo ligt wat lager. Het landschap stempelt het leven en de mensen zijn puur en zonder opsmuk.

Prachtige kerken

Op kerkelijk gebied valt er in Groningen veel te beleven. Er staan prachtige, monumentale kerken met bijzondere orgels die van een rijke geschiedenis getuigen. Helaas overleven de gebouwen op veel plekken de lokale gemeenten. Veel kerkgebouwen worden beheerd door de Stichting Oude Groninger Kerken. Waar de kerken nog wel gebruikt worden voor de eredienst, is het kerkelijke leven vaak vergrijsd. Veel gemeenten moeten samenwerken om een parttime predikant te kunnen bekostigen. Visie voor de toekomst is er nauwelijks.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 9 juni 2022. Neem een jaarabonnement (€ 49,95). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. C. Hoek

is predikant van de hervormde gemeente te Giessen.