Kerken en organisaties bieden hulp in tweede coronagolf

29-10-2020

Met een brief aan minister-president Rutte en minister van eredienst Grapperhaus hebben christelijke organisaties landelijk hun hulp aangeboden tijdens de tweede coronawgolf. Dat doen zo’n veertig organisaties, waaronder de Protestantse Kerk en de Rooms-Katholieke Kerk, samen met het platform #nietalleen.nl. Daar worden lokale initiatieven vanuit een landelijke punt gecoördineerd.

Tijdens de eerste coronagolf ontstond het platform, waarna 1600 initiatieven zich aanmeldden. Het landelijk platform verbindt mensen met een zorgvraag aan een lokale hulpverlener. Dat kan een bestaand initiatief als Schuldhulpmaatje zijn, maar ook een vereniging, kerk, club of buurt die iets wil bijdragen. Na de eerste coronagolf was het rustiger geworden en het platform wat meer in slaapstand gegaan. Met de oplopende cijfers neemt de urgentie weer toe.