‘Je zit op mijn plek!’

19-01-2021

Zo’n vijftig jaar geleden werden in veel gemeenten de zitplaatsen in de kerk nog verhuurd. Dat was in die tijd een vaste inkomstenpost voor de kerkvoogdij. Ook in mijn gemeente was dat toen het geval, vertelt ds. J. Noltes.

En zo kon het volgende gebeuren.

Een mevrouw die een paar dagen eerder in ons dorp was komen wonen, ging de eerste de beste zondagmorgen met haar zoontje naar de kerk. Eenmaal binnen zag ze al gauw een paar vrije plaatsen en daar gingen moeder en zoon zitten. Dat de plaatsen wel eens niet ‘vrij’ zouden kunnen zijn, kwam geen moment bij haar op. In haar vroegere gemeente was dat onbekend.

Wegwezen!

Geen wonder dat ze verschrikkelijk schrok toen plotseling een man naast haar stond en haar toebeet: ‘Je zit op mijn plek. Wegwezen hier!’ Totaal verbijsterd pakte ze haar zoontje bij de hand en liep huilend de kerk uit.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 21 januari 2021.

Bestel een los nummer, maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,- of neem een jaarabonnement op De Waarheidsvriend.