in memoriam

In memoriam: dr. B.J. Wiegeraad (1935-2021)

Ds. A. Tromp
Door: Ds. A. Tromp
28-10-2021

Ds. Bastiaan Jan Wiegeraad is op 19 oktober overleden. Hij werd 86 jaar. Op 19 april 1935 geboren, groeide hij op in een kerkelijk meelevend gezin. Vooral zijn moeder had geestelijk veel invloed op hem.

Zondags ging het gezin ter kerke in Montfoort. Ds. Wiegeraad studeerde in Utrecht en in Göttingen theologie en werd in 1960, op 25-jarige leeftijd, als predikant te Herkingen bevestigd. Van 1965 tot 1973 was hij de eerste theoloog-directeur van de IZB, waarna hij de gemeenten Amersfoort (1973), De Bilt (1981) en Reeuwijk (1993) mocht dienen. Na zijn emeritaat in 1997 werkte hij als bijstand in het pastoraat in Loosduinen, Bodegraven, Krimpen aan de Lek, Linschoten en Elst. In 1998 kreeg onze vriend en collega een koninklijke onderscheiding. Hij werd ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Genade

Ik leerde broeder Wiegeraad kennen, toen hij predikant in De Bilt was en ik in Maarssen. De twee gemeenten verschilden niet veel van elkaar. De contacten groeiden uit tot vriendschap. Het was een goede tijd met Bas en Bep.

Groot was het verdriet en de leegte, toen Bep op 3 januari 2003 overleed. Het alleen zijn drukte zwaar op hem. Groot was de dankbaarheid, toen hij in Dinie, weduwe van ds. H. Stroeve, een partner mocht ontmoeten. Zestien jaar hebben ze samen lief en leed mogen delen en samen met hen hebben we goede jaren van vriendschap mogen beleven.

Lees de volledige tekst van dit in memoriam in De Waarheidsvriend van donderdag 28 oktober 2021.

Neem een jaarabonnement (€ 49,00). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Ds. A. Tromp

uit Veenendaal is emeritus predikant.