column

Dr. A. de Muynck
Door: Dr. A. de Muynck
31-12-2021

‘Ik heb het idee dat er iets is veranderd in uw kamer’, zeg ik. In de donkere dagen voor Kerst ben ik op bezoek bij een oude weduwnaar, bij wie ik zo nu en dan kom. Ik zie een foto die ik nog niet eerder zag. ‘Ja, dat is mijn andere dochter, en dat is mijn zoon’, zegt hij.

Ik herinner me van vorige keren alleen de foto van een jong echtpaar met drie vrolijk ogende kinderen. En nu zijn daar twee gezichten die voor mij onbekend zijn. Even later zie ik: de andere foto is er ook nog, die staat nu op de kast. Dit moet iets te betekenen hebben.

Hoe je de woonomgeving inricht, laat immers iets zien van wat je belangrijk vindt. Wat je ophangt, is niet alleen versiering. Het herinnert je aan een mooie vakantie. Of je wilt graag dat je bezoek het ziet. Het drukt iets uit waar je waarde aan hecht. De mensen van wie je foto’s neerzet, zijn belangrijk. En wat zegt het als bepaalde foto’s ontbreken?

‘Ja, daar zit wel iets achter, wat ik je nog niet heb verteld’, vervolgt hij. ‘Je weet, bij hen kom ik altijd’, zo zegt hij, wijzend naar de gezinsfoto, die nu op de kast staat. ‘Zij komen hier ook vaak. Zij zijn bij de kerk gebleven. De andere dochter gaat naar een evangelische kerk, waar ik niets van moet hebben. En mijn zoon doet nergens aan. Ze denken heel anders. En ze hebben na het overlijden van mijn vrouw heel lelijk tegen me gedaan. Ze wonen ook ver weg. Ik zie ze bijna niet. ‘Maar’, vervolgt hij aarzelend, ‘ik werd op een ochtend wakker en ik dacht: ik heb ze buiten mijn hart gesloten en dat is niet goed. Dat kan niet zo blijven. Nu heb ik ze weer een plek gegeven. Ik kijk iedere dag naar hen, alles wat gebeurd is, gaat dan door me heen. Ik schaam me. Maar het maakt me ook blij.’

Het maakt mij stil. Het is als een droom. Hier wordt de belofte vervuld die Zacharias uit de mond van de engel hoorde. De Messias kwam om ‘de harten van de vaderen te bekeren tot de kinderen’ (Luk.1:17). Gods bevrijdende handelen blijkt uit hoe foto’s anders worden neergezet.

Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 49,95). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Dr. A. de Muynck

is hoogleraar Christelijke pedagogiek aan de Theologische Universiteit Apeldoorn en lector aan Driestar-Educatief te Gouda.