Signalement

Door: Tineke van der Waal
Actualiteit
11-10-2022

Langs de A15 staat net voor de afslag Andelst een groot bord met daarop ‘Bid voor de boeren’. Vier woorden die bij me bleven haken. Het is een positieve oproep, en heel anders van toon dan de protestborden langs dezelfde rijksweg, de omgekeerde vlaggen en het boegeroep naar de koning, vorige maand tijdens Prinsjesdag.

Een fundamentele oproep ook. Ik dacht: Wat kan de christelijke gemeente hier veel betekenen.

Om eerlijk te zijn, het valt me op hoe summier en vlak de zondagse kanselgebeden vaak zijn. Gelukkig zijn er uitzonderingen. Dan wordt er indringend gebeden voor onze regering of voor ons volk, dat zich telkens verder bij de Allerhoogste vandaan beweegt, voor een crisis die zich in ons land of wereldwijd manifesteert, of om de komst van Christus, Die recht zal doen. In de kerkbank voel je dan het waarom van dat gebed en je hart gaat erin mee.

Beangstigend

Toch is het vaker anders. Alsof de wereld ophoudt bij de muren van het kerkgebouw. Alsof we niet onderdeel zijn van een samenleving die kiest voor een God-loos bestaan en we ons niet diep voor God hebben te verootmoedigen. Alsof niet steeds meer serieuze problemen zich aandienen.

Lees de volledige tekst van dit signalement in De Waarheidsvriend van donderdag 13 oktober 2022. Neem een jaarabonnement (€ 49,95). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Tineke van der Waal

is freelance journalist.