Bijbelmoe of hongerig?

Dr. J.A. van den Berg
Door: Dr. J.A. van den Berg
02-05-2023

Bijbelmoeheid. Ik kwam het woord onlangs voor het eerst bewust tegen. Het werd gebruikt in een artikel over jongeren en de Bijbel en pakt precies dat wat je geregeld ziet: jongeren die Bijbel-moe zijn omdat ze het als saai en moeilijk ervaren.

Irrelevant en ouderwets, zelfs waar het gaat om ethische thema’s. ‘Oké, het staat er misschien dan wel, maar ik voel het zelf gewoon anders’, zo verwoordde een catechisant zijn gedachten toen het ging over een ethisch thema. Vermoeidheid ligt dicht bij verveling. Waarom moeten we het eigenlijk nog over de Bijbel hebben? Verveling en kerkzijn vormen voor veel jongeren een voor de hand liggende combinatie. Voor sommige ouders overigens ook.

Je kunt er zomaar een tijdje mee rondlopen en overdenken wat dit fenomeen betekent voor zending, voor geroepen worden. Verveelde gelovigen zijn niet geneigd om het Evangelie te delen en kunnen dat ook niet. Wat betekent die verveling voor de kerk? Verhalen uit de populaire cultuur komen zoveel gemakkelijker binnen in een hart waar Schriftwoorden geen ruimte hebben. De uitgang van de kerk ligt dan dichtbij.

Gretig

Tegelijkertijd is er ook iets anders te zien. Je kunt dat bijbelhonger noemen. Gretigheid om te lezen, om te begrijpen, om meer te weten. Bij mensen die net tot geloof komen, merk je dat vaak. En dat is niet de enige context waar je dit kunt zien. In een redactievergadering van een podcastserie kwam ter sprake dat een serie die essenties van bijbelboeken uitlegt, gretig aftrek vindt, vooral onder millennials. Met name een minithemaserie over de traditie van mensen als Augustinus en Athanasius werd nog beter beluisterd. Mensen die met jongeren werken, zeggen wel: ze willen gewoon weten hoe het zit, hoe het werkt. En dat blijkt.

Hoe verveling en gretigheid zich tot elkaar verhouden, is niet helder. Misschien komt de verveling op dit moment veel vaker voor dan de gretigheid, de honger. Het kan ook zo zijn dat podcastluisteraars toch al bijbellezers zijn, en zeggen de luistercijfers maar weinig over het totaalbeeld. Waarom de één hongerig is en de ander verveeld, is nog lastiger te verklaren.

Verklaringen

Dingen verklaren is overigens ook niet onze eerste roeping, maar we doen het wel veel en graag. Misschien wel daarom, omdat we denken er dan grip op te krijgen. Of we vinden een alibi voor het ontstaan van zoiets als bijbelmoeheid. In ieder geval valt op dat in onze verklaringen vaak een ondertoon van overmacht sluimert.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 4 mei 2023. Neem een jaarabonnement(€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Dr. J.A. van den Berg

is directeur van de IZB.