Biografie van G. Wisse toont complex beeld van een predikant met groot ego

28-04-2021

Kleurrijke en spraakmakende personen hebben vaak fervente bewonderaars en tegelijk felle tegenstanders. Zo ook prof. G. Wisse. Dr. C.M. van Driel heeft een pakkende biografie geschreven over hem, constateert ds. A.L. Molenaar.

Met veel belangstelling heb ik Een wereld op zichzelf. Prof. Gerard Wisse (1873-1957) gelezen. Het is een biografie over een spraakmakende predikant en hoogleraar uit de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK), de kerk waarin ik ben opgegroeid.

De auteur signaleert in een aantal biografieën een mythevorming rond Wisse. Daaraan heeft Wisse volgens de auteur zelf bijgedragen. Deze mythe wil Van Driel doorbreken.

Overkomst

Het eerste hoofdstuk gaat over Wisses exodus uit de Gereformeerde Kerken. Hier wordt de nogal abrupte overkomst zonder kerkelijke gang en schriftelijke verantwoording inzichtelijk gemaakt. Later volgt de pennenstrijd. De gereformeerde prof. dr. V. Hepp omschrijft Wisse als een psychisch pathologisch persoon. Dat is een zin die blijft hangen.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 29 april 2021.

Bestel een los nummer, maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,- of neem een jaarabonnement op De Waarheidsvriend.