Boekbespreking

Mariëlle Olie
Door: Mariëlle Olie
19-08-2021

Corien Oranje en Marijke ten Cate (illustraties) Lees je Bijbel op een manier die bij jou past. Uitg. Nederlands Bijbelgenootschap, Haarlem; 128 blz.; € 17,95.

Een vrolijk, kleurrijk en makkelijk leesbaar boek hebben Corien Oranje en Marijke ten Cate weten neer te zetten. Ik denk het meest geschikt voor vrouwen tussen de 25 en 55 jaar. Uit recente onderzoeken blijkt dat veel mensen niet tevreden zijn met hoe vaak ze in de Bijbel lezen. De schrijfster Corien Oranje neemt je mee in haar persoonlijke zoektocht om met de Bijbel, het bijbellezen aan de slag te gaan. Het boek be ­ staat uit twee delen.

In het eerste deel gaat het om de vraag: Waar sta jij? Corien neemt ons mee in vragen als: wat is de Bijbel voor mij? En waar kwam ik als kind de Bijbel tegen? Wat zou ik graag anders willen als het om bijbellezen gaat? Ze gaat in gesprek met psycholoog Michelle van Dusseldorp om te ontdekken welke manier van bijbellezen bij haar past. Aan de hand van vragen kun je als lezer van het boek ontdekken welke plaats de Bijbel en het bijbellezen bij jou inneemt. En als hoofddoel van het boek: een manier van bijbellezen vinden die bij je past en die je vol kan houden. Waarom lukt het zoveel mensen niet om het bijbellezen vol te houden? Ben Tiggelaar legt uit dat dit komt omdat het bijbellezen dan niet in de vaste routines zit die je dagelijks doet. In kleine stapjes word je geholpen om het bijbellezen een vaste plek(routine) in je leven te laten krijgen. Het tweede deel van het boek gaat in op de verschillende bijbelvertalingen die je kunt gebruiken. Daarnaast kun je aan de hand van een testje ontdekken welke vorm van bijbellezen aansluit bij jouw persoonlijkheid. Als laatste worden er verschillende manieren besproken om met de Bijbel bezig te zijn. Het is een persoonlijke zoektocht van Corien Oranje, maar door het gebruik van vier stereotiepe vrouwen in de illustraties is het breder herkenbaar.

Bij alle positieve dingen die de boventoon voeren bij het lezen van dit boek, vind ik het jammer dat in alle ‘actie’ die je onderneemt om het bijbellezen in je leven een vastere plek te geven, er niet meer aandacht is voor het gebed voorafgaand, tijdens of na het bijbellezen. Juist in het ‘biddend’ bezig zijn met de Bijbel heb je de Heilige Geest zo nodig, is mijn ervaring. Dit boek heeft mij zeker geholpen om inzicht te krijgen welke manier van bijbellezen bij mij past en me ook ideeën gegeven hoe ik het een nog vastere vorm in mijn dagelijks leven kan geven.

Mariëlle Olie
Mariëlle Olie