Esther Visser-den Hertog
Door: Esther Visser-den Hertog
18-11-2021

Marjolein Hund Ruach. Een ademtocht. KokBoekencentrum Uitgevers, Utrecht; 128 blz.; € 22,50.

In dit prachtige kijk- en leesboek neemt kinderboekenillustrator Marjolein Hund de lezer mee op haar persoonlijke reis van niet-gelovige naar gelovige, van iemand die nieuwe adem vindt wanneer grote rouw de familie binnenkomt. In haar verhaal speelt de regenboog een grote rol en om dat te illustreren heeft Marjolein elk hoofdstuk een kleur gegeven. Het boek begint met zwart; in dit hoofdstuk beschrijft de auteur dat ze in een heftige burn-out terechtkomt. Hoofdstuk twee is rood, de kleur van bloed. Bij een roofoverval wordt de oom van Marjolein, die werkt in de juwelierszaak van haar vader, doodgeschoten. Een stortvloed van vragen dringt zich aan Marjolein op, ze weet zich geen raad met haar verdriet en rouw. Ze schrijft: ‘Mijn rouwen is als een zee waar geen zichtbaar einde aan zit.’ Langzaam komt er weer kleur en licht in haar bestaan.

Het boek is op verschillende niveaus boeiend. De illustraties zijn ontroerend mooi, vooral de wat meer uitgewerkte beelden waarbij ze één kleur(familie) gebruikt. Daarnaast is het fascinerend om te lezen hoe ze tot geloof komt. Haar man, Gideon, was christelijk opgevoed maar had geen relatie met God toen ze trouwden.

Tijdens hun huwelijk komt hij tot geloof. Dat vindt zij moeilijk: ‘Mijn houvast, mijn lief – waarom gelooft hij nu in dit sprookje?’

Op een gegeven moment wordt ze uitgenodigd voor een introductiecursus van het christelijk geloof. Ze gaat in op de uitnodiging. Haar vragen blijven, maar ze hoort op de kring dat God op een persoonlijke manier kan spreken – voor haar zou dat zijn door een regenboog. En dat gebeurt. Haar zoontje komt thuis met een knutselwerkje van een regenboog. Later ziet ze een geschilderde regenboog op de wand van een metro. Nog een aantal keren verschijnt er een regenboog, juist op momenten dat ze het nodig heeft om iets te merken van Gods aanwezigheid. En wat is het dan mooi dat ze schrijft over haar kwetsbaarheid als scherven waar het licht van Gods liefde doorheen schijnt.

Wanneer het witte licht gebroken wordt, verschijnen de kleuren. Mooi is ook dat Marjolein door het illustreren van de Kinderbijbel bij de Herziene Statenvertaling veel leerde over de Bijbel. Wanneer ze gevraagd wordt om dit project op zich te nemen, maakt ze op proef een beeld van Jona in het water. Daardoor komt ze bij de vraag of ze gedoopt wil worden. En uiteindelijk krijgt ze de vrijheid om die stap te zetten.

Ruach. Een ademtocht is een ontroerend verslag van de reis van een gevoelige vrouw, een verslag waar je rustig de tijd voor moet nemen. Het zou je zomaar kunnen helpen om zelf ook even op adem te komen.

Esther Visser-den Hertog
Esther Visser-den Hertog