J. Hogenhout
Door: J. Hogenhout
16-06-2022

Gerjanne van Daalen en Bert Noteboom Reisgids door het Beloofde Land. In Jezus’ voetsporen. Uitg. Books by Gerjanne; 416 blz.; € 34,95.

De bijzonder rijkelijk geïllustreerde Reisgids door het beloofde land is geschreven door Bert Noteboom en Gerjanne van Daalen-Ruijgrok en wil vooral echt een gids om mee te reizen zijn. Er wordt aandacht besteed aan de praktische reiszaken die voor iedere reiziger van belang zijn en de achterliggende geschiedenis van de plaatsen die bezocht worden, brengen ze helder voor het voetlicht.

De auteurs hebben vanuit hun eigen reiservaringen geput en vervolgens de in hun ogen ultieme route door het heilige land opgesteld. Uiteraard heeft de lezer alle vrijheid om dingen aan te passen en ook daarvoor wordt voldoende materiaal aangereikt. Dat neemt niet weg dat de gids opgebouwd is vanuit de bedachte reisroute. De route leidt via Galilea en het hoge noorden naar de woestijn om dan vervolgens naar Jeruzalem te gaan.

Een prachtige route die inderdaad prima als basis genomen kan worden, maar naar mijn mening is het zeer de moeite waard om je reis dan zo te plannen dat je op vrijdagavond in Jeruzalem bent om het begin van de sabbat mee te maken. Ook een bar mitswa-viering op maandagmorgen rondom de Klaagmuur is de moeite waard om mee te maken.

Noteboom en Van Daalen hebben niet alleen een mooi en vooral waardig boek over Israël geschreven, ze zijn er wat mij betreft in geslaagd om een reisgids samen te stellen die veel lezers zal helpen bij hun afwegingen over het maken van een Israëlreis. Niet alleen over de invulling van een reis, maar nog meer over de betekenisgeving van hun reisplan.

De gids bevat naast reisinformatie ook dagopeningen en verwijzingen naar Schriftplaatsen en tot slot veel tips die ervoor zorgen dat je in betrekkelijk korte tijd een beetje meer zicht krijgt op Israël.

J. Hogenhout
J. Hogenhout