C. Oosterom en ds. J.P. Nap treden terug uit bestuur Mannenbond

14-10-2021

Op de Toerustingsdag 2021, die op zaterdag 30 oktober vanuit de Ichthuskerk in Ridderkerk uitgezonden wordt, zullen C. Oosterom uit Lopik en ds. J.P. Nap terugtreden uit het bestuur van de Hervormde Mannenbond. Cor Oosterom werd in 1965 penningmeester van het hoofdbestuur van de Mannenbond. Als accountant zette hij zich 56 jaar (!) in voor de bond. Van 1967 tot 1979 was hij tevens lid van het bestuur van de IZB. Van nabij heeft hij een halve eeuw van de geschiedenis van de hervormd-gereformeerde beweging meegemaakt. Naast de taak voor de Mannenbond was Oosterom vele jaren ambtsdrager van de hervormde gemeente te Lopik. Tot op de dag van vandaag is hij organist van deze gemeente.

Ook ds. J.P. Nap uit Hoevelaken verlaat het bestuur, waarvan hij sinds 1995 lid was. Veel jaren was ds. Nap tweede voorzitter. Bij het 75-jarig bestaan van de Mannenbond in 2008 zei ds. Nap in een RD-vraaggesprek: ‘De mannenbond vormde een overkoepelend orgaan en had het versterken en uitbreiden van de mannenverenigingen van de kerkelijke gemeenten als doel. Dat is nog steeds zo.’ Het belangrijkste doel van de mannenverenigingen is het onderzoek van Gods Woord en de belijdenisgeschriften. Vroeger ging het op de verenigingen ook over de (kerk)geschiedenis en de politiek, maar nu is er vooral aandacht voor bijbelstudie.

Opvolgers van ds. Nap en Oosterom zullen op de Toerustingsdag voorgesteld worden: ds. H.J.T. Lubbers uit Woudenberg en A. Kreijkes uit Rijssen. Kreijkes is vanaf heden de nieuwe penningmeester. We wensen onze Mannenbond een gezegende Toerustingsdag en een gezegend vergaderseizoen toe.