CIO stelt routekaart voor kerken vast

08-04-2021

Het interkerkelijke Contact in Overheidszaken (CIO) heeft onlangs de routekaart voor kerken vastgesteld (zie: tinyurl.com/ routekaart-kerken). Hierop staan maatregelen waaraan kerken zich gedurende de coronapandemie kunnen houden tijdens de eredienst en andere activiteiten in de gemeente. De maatregelen zijn ‘een weloverwogen advies’.

Welke beperkingen gelden, hangt af van de fases van ernst van de pandemie. De verschillende fases zijn: waakzaam, zorgelijk, ernstig, zeer ernstig (met verzwaring= lockdown). Welke fase van toepassing is, is te vinden op het coronadashboard van de overheid (coronadashboard.rijksoverheid. nl/landelijk/maatregelen). In ieder geval tot 20 april gelden de zwaarste maatregelen. De routekaart is ook bedoeld om perspectief te bieden voor het moment dat meer mogelijk zal kunnen zijn: als tot afschaling van de maatregelen kan worden besloten.