De kerk in Frankrijk verwacht groei

26-06-2019

Voor veel Fransen staan kerk, Bijbel en geloof gelijk aan ‘irrelevant’. Het raakt hun leven absoluut niet. Geloof is een connerie, dwaasheid, zeggen ze regelmatig, vertelt Harriëtte Smit.

Het belooft heil, vrede en toekomst, maar daar is weinig van terechtgekomen en ze hebben er geen vertrouwen in dat dit nog komt.

Jezus is 2000 jaar geleden naar de aarde gekomen, maar de wereld is er volgens hen niet beter op geworden. In Frankrijk heeft meer dan vijftien miljoen mensen – een kwart van de bevolking – geen enkele binding met een religie. Het merendeel noemt zichzelf atheïst. Ze creëren hun eigen goden en grootheden, terwijl anderen door negatieve ervaringen definitief met de kerk en God gebroken hebben en gestopt zijn met die flauwekul van geloven.

Ruimte

Toch ontmoet ik bij de Fransen interesse voor geloof en geven ze ruimte om te delen. Zo stond een keer de buurvrouw, Marie-Claire, aan de deur.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 27 juni 2019.

Klik hier om een los nummer te bestellen, en hier om een abonnement op De Waarheidsvriend te nemen.