Door de Jordaan in te gaan leerde de kerk in Amsterdam weer om kerk te zijn

De Noorder is jarig

ds. D. Wolters
Door: ds. D. Wolters
13-04-2023

Pasen, 16 april 1623. In de Noorderkerk van Amsterdam wordt voor het eerst een kerkdienst gehouden. 400 jaar later kijken we terug op de wisselwerking van kerk en stad: hoe hebben ze elkaar gevormd en welke lessen trekken we daaruit voor onze kerkelijke presentie vandaag de dag?

Midden in de Jordaan, in 1623 nog een nieuwbouwwijk, is deze kerk gebouwd, als een plek om God en elkaar te ontmoeten. Nu blikken we terug en ja, daarbij gaat het mij om die wisselwerking. Het bezig zijn met onze geschiedenis heeft ons namelijk geleerd dat je met twee woorden moet spreken.

Betekenisvol

Te gemakkelijk kun je vanuit de kerk op zoek gaan naar de momenten waarop de kerk heilzaam en betekenisvol aanwezig was. Rond de beginperiode, bijvoorbeeld, toen de kerk in het hart van het maatschappelijk leven stond, met grote invloed op educatie, sociale zorg, cultuur, politiek en handel. Je kunt verhalen delen over bekende Nederlanders die de Noorder bezochten, zoals de schilders Rembrandt en Van Gogh.

Mooi is het ook om te zien hoe de plaatselijke afdeling van de Gereformeerde Bond zo’n vijftig jaar geleden haar thuis vond in de Noorder en hoe daarmee de kerk tot bloei kwam. Rond die tijd begon ook de missionaire arbeid in de Spaarndammerbuurt, vanuit wijkcentrum Hebron. En met diverse evangelisatieacties, buurtonderzoeken en, tegenwoordig, een pioniersplek is het vizier ook op de Jordaan gericht. Kortom, er zijn veel verhalen te vertellen over hoe we als kerk tot zegen zijn geweest voor de stad.

Diep armoede

Tegelijk gebiedt de eerlijkheid ons ook om een andere kant onder ogen te zien.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 13 april 2023. Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van onze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

ds. D. Wolters

is pionier-predikant van de Noorderkerkgemeente te Amsterdam.