De rauwe dood van martelaren leidt tot een plek op de troon

07-04-2020

Pasen 2020 zal ons lang heugen. Geen massale samenzang in een overvolle kerk. Thuis, in kleine kring, bij de laptop of kerkradio toch met de gemeente de lofzang gaande houden, schrijft dr. J. Hoek.

Wie of wat heeft het nu eigenlijk voor het zeggen in deze wereld? Het coronavirus? De macht van besmetting, ziekte en dood?

Het koningschap van Jezus staat vast, zo zeker als Hij op de derde dag verrezen is. Dé corona, de echte kroon draagt Hij. Maar Jezus’ koningschap blijft tot op de jongste dag een verborgen, een aangevochten realiteit, een heerschappij in het teken van het kruis. Wij zién nog niet dat Hem alle dingen onderworpen zijn (Hebr.2:8). Het boek Openbaring geeft dit volstrekt eerlijk en realistisch aan. Hoofdstukken lang lijken duistere machten het voor het zeggen te hebben, zodat de gemeente met de rug tegen de muur staat. Tegelijkertijd weet Johannes dat het geslachte Lam stáát en als de Leeuw van Juda Overwinnaar is (Openb.5:5,6).

Hart onder de riem

We lezen Openbaring 20, bijna aan het einde van het laatste bijbelboek, als een geweldige bemoediging, een hart onder de riem voor alle trouwe belijders van Jezus’ naam. Vaak wordt boven de perikoop Openbaring 20:1-10 het opschrift ‘Het duizendjarig rijk’ geplaatst. Deze term wordt hier echter niet gebezigd.

Lees de volledige tekst van dit artikel in De Waarheidsvriend van donderdag 9 april 2020, of download hier de gratis pdf.

Klik hier om een los nummer te bestellen, en hier om een abonnement op De Waarheidsvriend te nemen.