De straat van genade

ds. P.C.H. Kleinbloesem
Door: ds. P.C.H. Kleinbloesem
14-04-2022

Medellín, een stad in Colombia, telt zo’n 2,5 miljoen inwoners, van wie er 12.000 op straat leven. Velen van hen kom je tegen rondom de kerk in het centrum. Op zoek naar voedsel, onder invloed van drugs of alcohol, liggend op de stoep voor de kerk...

De kerk deelt de straat – la Calle del Pecado (de straat van de zonde) – met drie bordelen. In deze kerk organiseerde de GZB in 2019 een retraite voor GZB-zendingswerkers in Latijns- Amerika.

Geraakt

Wat ik toen in deze wijk zag, raakte mij enorm. Ik moest denken aan de Heere Jezus, hoe Hij tijdens Zijn tijd op aarde júíst oog had voor deze mensen. ‘Die gezond zijn, hebben de medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn’, was Zijn reactie, toen men vond dat Hij zich te veel bezighield met mensen aan de rand van de samenleving. Gedurende deze retraite ontstond een diep verlangen juist voor deze mensen iets te kunnen betekenen.

Een licht zijn

Afgelopen najaar ben ik naar Colombia afgereisd om samen met regiocoördinator John Lindhout en de lokale presbyteriaanse kerk te onderzoeken op wat voor manier ik mij hier zou kunnen inzetten. Dat viel bijzonder samen met het verlangen van predikant Sixto, zijn vrouw en vele gemeenteleden. Hoewel aanvankelijk werd overwogen om de kerk te verkopen en naar een betere wijk te verhuizen, wordt nu heel sterk een roeping ervaren om meer dan ooit op deze plaats een licht te zijn voor de mensen om hen heen.

Tijdens onze reis werden we geïnspireerd door een aantal Colombiaanse predikanten die elders al ervaring hebben met projecten voor mensen in de marge. Telkens weer werd ons gezegd: ‘Er wordt best al wat gedaan voor deze mensen, ook door de overheid, het lijkt vaak zo zinloos. Zoveel mensen lijken even geholpen te zijn, maar vallen vervolgens weer terug in hun oude leven. Maar wij hebben veel meer te bieden, want wij komen met de Heere Jezus en met het Evangelie!’

Van zonde naar genade

Met de presbyteriaanse gemeente in het centrum van Medellín mag ik de komende jaren meedenken hoe wij op een structurele manier van betekenis kunnen zijn voor de mensen die op straat leven. Daarnaast ga ik mij inzetten om kerken in heel Colombia toe te rusten, in de hoop dat ook elders soortgelijke projecten tot stand zullen komen. Van harte hopen wij dat la Calle del Pecado (straat van de zonde) mag worden tot een la Calle de la Gracia (de straat van de genade).

ds. P.C.H. Kleinbloesem