Ds. A.J. Zoutendijk 70 jaar

21-07-2022

Het is komende week zeventig jaar geleden dat Andries Johannes Zoutendijk, op 24 juli 1952, in Hoek van Holland werd geboren. In 1978 werd de kandidaat uit Delft in de hervormde gemeente van Noorden de opvolger van ds. A. van der Kooy, die er ruim twintig jaar had gestaan. Noorden was van 1872 tot 1909 vacant geweest en had toen 53 beroepen uitgebracht! Van het kleine Noorden ging ds. Zoutendijk vier jaar later naar de grootste plaats in het Noorden van ons land, Groningen. Hij bezette daar toen de zeventiende predikantsplaats, de Sionskerk. De laatste gemeente van ds. Zoutendijk werd Utrecht, de Jacobikerk, van 1990 tot zijn emeritaat in juli 2018. Ds. Zoutendijk was ook voor vijftig procent verbonden als docent aan het Theologisch Seminarium in Doorn. Hij is in Utrecht blijven wonen.