Ds. John Alidoro verloor op één dag vrouw en vier kinderen

23-09-2014

Met welk woord typeer je het levensverhaal van ds. John Alidoro? Bizar, wonderlijk, aangrijpend? Het zijn woorden die uitdrukking geven aan emotie. Als we ds. Alidoro in Midden-Nigeria ontmoeten, is hij echter de rust zelf, schrijft P.J. Vergunst.

Alidoro glimlacht vanonder de hoed die hem beschermt tegen de brandende zon. Bescherming was er voor zijn gezin niet op die morgen in juli 2012. Voor het eerst vertelt hij een Nederlandse journalist wat er die dag gebeurde. Met een bestuurslid van SDOK (Stichting de Ondergrondse Kerk) ben ik in Nigeria om te luisteren naar de verhalen van vervolgde christenen, hen te bemoedigen. Dat laatste doen we vooral door steeds weer de Bijbel te openen.

Tot onze eigen verrassing ontdekken we op hoeveel plaatsen in het Oude en vooral het Nieuwe Testament er over dreiging voor de kerk van Christus gesproken wordt. Ik leer dat de vervolging in Nigeria ook mij aangaat, omdat we samen Zijn lichaam vormen. Wat een schokkende verhalen hoor ik in het land dat ‘slechts’ de veertiende plaats op de Ranglijst christenvervolging inneemt.

Het huis van de familie Alidoro staat in het midden van een klein dorp. Op 7 juli rommelt hij ’s morgens om half acht wat rond zijn woning, als hij ineens hoort schieten. Als snel heeft de predikant door dat er nergens een veilig heenkomen is, zodat hij zich in het struikgewas achter zijn huis verbergt. Hij roept zijn vrouw en kinderen hem te volgen. Maar, zijn vrouw doet dat niet en kiest ervoor zich binnenshuis schuil te houden. Nooit zal ze haar man meer kunnen vertellen waarom ze deze keus maakt. Het huis gaat in vlammen op en de vrouw van Alidoro vindt de dood, samen met zijn zoons van achttien, veertien, tien en acht jaar. Ook twee nichtjes die in zijn gezin opgenomen waren, vinden op 7 juli de dood. ‘Ik zag de moslimextremisten overal in mijn huis lopen, maar kon niets doen.’ Als enige overleeft hij.
Het hart van Alidoro bloedt niet alleen vanwege zijn gezin, als pastor beleeft hij eveneens een inktzwarte dag. Tijdens de aanvallen op zijn dorp komen 67 gemeenteleden om. ‘Ook in een overwegend christelijk dorp wonen moslims. Onder hen zijn er altijd die de leden van de terreurgroep Boko Haram informeren over de tijd waarop ze ons kunnen aanvallen, over de huizen waarin christenen wonen.’