Ds. M. Roelofse neemt afscheid van Loosdrecht

01-07-2021

Op zondag 20 juni heeft ds. M. Roelofse afscheid genomen van de hervormde gemeente Loosdrecht. Op 27 januari 2017 werd ds. Roelofse in de hervormde gemeente te Nieuw-Loosdrecht bevestigd door ds. A. van Duinen. Het waren vier intensieve jaren. In 2019 werden de gemeenten van Oud-Loosdrecht en Nieuw-Loosdrecht samengevoegd en vanaf die tijd werd het Hervormde Gemeente Loosdrecht. In 2020 ontstond de coronapandemie en inmiddels weten we dat dit ook voor de kerk een bijzondere en ingewikkelde periode werd.

In de dienst van intrede preekte ds. Roelofse destijds over Efeze 6:10-20. Het thema dat hij aan dit bijbelgedeelte verbond, was: ‘In de kracht van de Heer!’ In de openluchtdienst op 20 juni in de tuin van de Sijpekerk preekte ds. Roelofse weer over hetzelfde bijbelgedeelte, maar dan met het thema: ‘Zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van Zijn macht’.

Dit is een aansporing die voor alle gelovigen geldt. Zeker nu we weer een beetje op adem komen na de coronapandemie is dit een geweldig advies, dit advies dat de apostel Paulus twee eeuwen geleden aan de gemeente van Efeze gaf. Hoe actueel is deze aansporing ook nu. Het is een troost voor de gemeente van Loosdrecht, maar ook een heerlijk welkom voor de gemeente van Katwijk.

Na vier jaar heeft God ds. Roelofse geroepen om Loosdrecht te verlaten. Hij wordt DV op 4 juli verbonden aan de hervormde gemeente van Katwijk aan den Rijn.