Ds. P. Baas neemt afscheid van Houten

25-03-2021

Na ruim zes jaar verbonden te zijn geweest aan de hervormde gemeente Houten (Sionkerk), nam ds. P. Baas op zondag 14 maart afscheid. Ds. Baas bediende het woord uit Openbaring 22:12-21.

Het thema van de verkondiging was ‘Een laatste groet van de Komende’. Wat valt er nog te zeggen na al die visioenen die zowel troostrijk als verschrikkelijk zijn? Eigenlijk kan het boek nu wel dicht. Alles is gezegd. Maar de hemel is nog niet uitgepraat: ‘Zie Ik kom spoedig’. Daar klinkt urgentie in door. We moeten heel scherp op Jezus blijven letten, Die beloofd heeft dat Hij komt. Dan gaan we ook roepen: Kom! Niet altijd en niet vanzelf. We zijn vaak dik tevreden met ons bestaan. Daarom is het zo belangrijk dat we met elkaar roepen (de bruid, dat is de kerk) en dat de Geest mét en ín ons roept. De allerlaatste woorden zijn ‘De genade van onze Heere Jezus Christus zij met u allen’. Dat is geen vrome wens, maar een realiteit.

Genade is het begin en het einde. Niet alleen van de Openbaring maar ook van ons leven. De scheidende predikant riep de gemeente op om bij die genade te blijven. Ds. Baas werd toegesproken door de voorzitter van de kerkenraad, A. van Lunteren. Daarna werd hij door een groepje zangers toegezongen met Psalm 108:1 en 2 en met het lied ‘A clare benediction’ ( John Rutter). Ds. Baas is vertrokken naar de hervormde wijkgemeente Oosterkerk in Zoetermeer, waar hij afgelopen zondag is bevestigd.