Ds. T. Poot 95 jaar

10-12-2020

Op 12 december 1925 werd Teunis Poot in Bodegraven geboren. Ds. T. Poot hoopt zaterdag 95 jaar te worden en herdenkt dit in zijn geboorteplaats. In de kring van de Gereformeerde Bond is hij de oudste emeritus predikant. In het geheel van de Protestantse Kerk zijn er een kleine twintig ouder. Opvallend is dat die op vier na allen van hervormde huize zijn. Ds. Poot begon als predikant op 20 september 1953 in de hervormde gemeente van Haaften, waar toen vijf jaar een vacature was. Na vier jaar werd hij naar Middelharnis ge‑ roepen. Van 1961 tot 1966 was ds. Poot conrector van het Hervormd Seminarium in Driebergen. Daarna diende hij de gemeenten van Groningen, Nieuw-Loosdrecht en, van 1980 tot zijn emeritaat in 1988, Zoetermeer. Ds. Poot was de jongste van de achttien hervormde en gereformeerde predikanten die op Pinksteren 1961 de aanzet gaven tot het zogenoemde Samen-op-Wegproces, dat uiteindelijk tot de fusie van de Protestantse Kerk in 2004 geleid heeft.