Ds. Yme Horjus doet onderzoek naar draagvlak voor tucht

03-12-2020

Op vrijdag 11 december hoopt ds. Yme Horjus uit Barneveld (1950), als gastlid van de Gereformeerde Bond bezoeker van de jaarlijkse predikantencontio, aan de Theologische Universiteit te Kampen te promoveren op de studie Elkaar aanspreken. Een onderzoek naar het draagvlak voor tucht in de Unie van Baptistengemeenten in Nederland. De in de Nieuwe kerk van Kampen te houden promotie is vanaf 15.00 uur te volgen via het YouTube-kanaal van de Nederlands gereformeerde kerk van Kampen.

In een vraaggesprek met het Reformatorisch Dagblad zei ds. Horjus deze zomer dat de kerk zo allergisch is geworden voor de tucht, omdat de kerk liever spreekt over liefde dan over zonde en tucht. ‘Het is ook erg moeilijk om heel concreet over tucht te spreken, maar deze moet wel een plek in de gemeente hebben. Paulus zegt onomwonden dat de gemeente van Korinthe de zondaar uit haar midden weg moet doen. Als de wereld nu het voortouw neemt en de kerk tot de orde roept, waarom zouden we dan als kerk achterblijven?’ En: ‘De zonde wordt vervangen door gebrokenheid. Dan spreken we van tragiek, iets wat niet de bedoeling van God is. Als zonde een taboewoord is geworden, dat zo min mogelijk moet worden gehanteerd, dan wordt de genade uitermate flets.’ Ds. Horjus is emeritus baptistenpredikant. Zijn biografie vermeldt onder meer dat hij van 1988 tot 2000 docent Praktische Theologie aan het Baptistenseminarium was, vanaf 1994 tot 2000 rector.